لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز حملۀ زمینی اسراییل بر غزه


اصابت راکت شلیک شده از جانب اسراییل بر نوار غزه
اصابت راکت شلیک شده از جانب اسراییل بر نوار غزه

اردوی اسراییل می گوید پس از ده روز حملات حماس بر آن کشور، عملیات زمینی را در غزه آغاز کرده است.

هدف حملۀ زمینی به گفتۀ مقامات اسراییلی "ضربه زدن قابل توجهی به زیربنا های دهشت افگنانۀ حماس" عنوان شده است.

هزاران سرباز اسراییلی، روز پنجشنبه بر غزه تهاجم برده و با راه اندازی عملیات وسیع تلاش دارند زراد خانه ها، قابلیت شلیک راکت و تونل های واقع در زیر سرحد اسراییل فلسطین را تخریب کنند.

این نخستین عملۀ تهاجمی زمینی اسراییل در غزه، پس از انعقاد آتش بس به میانجگری مصر در پنج سال پیش می باشد.

اوایل روز پنجشنبه ۱۳ جنگجوی حماس تلاش داشتند بااستفاده از تونل وارد اسراییل شوند که توسط حملۀ اسراییل در دهن تونل متوقف شدند.

حملات شدید زمینی

در حالیکه هزاران سرباز اسراییلی داخل خاک غزه شدند، در فاصلۀ زمانی چند ثانیه، آواز شلیک تانک ها نوار غزه را در اوایل صبح جمعه تکان می داد.

پیش از طلوع آفتاب، شعله های آتش، آسمان تاریک غزه را روشن می کرد و آواز امبولانس یکجا با آواز آذان نماز صبح به گوش می رسید. دود غلیظ ناشی از اصابت راکت ها فضای غزه را پوشانیده بود.

یک مقام امنیتی از مرکز فرماندهی غزه به اسوشیتدپرس گفت "هر دقیقه آواز شلیک تانک به گوش می رسد."

به گفتۀ وی تمام مناطق ساحلی نوار غزه هدف شلیک مرمی تانک قرار گرفته و جنگجویان حماس در نزدیکی شهرک شمالی غزه با سربازان اسراییلی به تبادلۀ آتش پرداختند.

اردوی اسراییل گفته است که زمان ختم عملیات مشخص نبوده و در جبهات مختلف نوار غزه انجام خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا خواهان دوچند ساختن تلاش اسراییل به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان شد. خانم ساکی، کشته شدن سه طفل فلسطینی را در سواحل غزه که مصروف بازی بودند "هولناک" خواند.

اسراییل آن رویداد را غم انگیز خوانده و گفت که در رابطه تحقیق می کند.

مقامات صحی فلسطین می گویند که ۲۲۷ نفر از زمان آغاز عملیات اسراییل در هفتۀ گذشته کشته شده است. از آغاز درگیری در نوار غزه تا حال تنها یک اسراییلی کشته شده است.

واکنش سیاسی فلسطین

هیات فلسطینیان در سازمان ملل متحد می گوید، امیدوار است "یک مذاکرات بسیار جدی" در قاهره بتواند در چند ساعت آینده به انعقاد آتش بس میان اسراییل و حماس بیانجامد.

ریاض منصور این اظهارات را پس از خبر های مبنی بر آغاز حملۀ زمینی شام پنجشنبۀ اسراییل در غزه بیان داشته گفت که "حملات اسراییل رقم تلفات را به سطح قابل ملاحظه یی افزایش خواهد داد."

آقای منصور گفت که محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینیان با رهبران حماس، جهاد اسلامی، مصر و تعداد دیگری ملاقات کرد و می داند که جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده جانب مصر روان شده است.

نمایندۀ فلسطین در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که "یک آتش بس در اسرع وقت، پیش از آنکه خون های بیشتر فلسطینان بریزد، منعقد شود."

سازمان ملل متحد گزارش داد که آتش بس پنج ساعتۀ بشرخواهانه میان اسراییل و حماس در اوایل روز پنجشنبه از طرف هر دو جناح مراعات شد اما با ختم میعاد آتش بس، جناح های درگیر حملات شدیدی را بر مواضع یکدیگر آغاز کردند.

این گزارش بااستفاده از آژانس خبری اسوشیتدپرس، صدای امریکا و رویترز تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG