لینک های دسترسی

Breaking News

آتش بس پنج ساعته میان اسرائیل و حماس درهم شکست


جیمز راولی، هماهنگ کننده کمک های بشری در قلمرو فلسطین، به صدای امریکا گفت که آتش بس پنج ساعته تا حد ممکن آن از سوی تمام طرف های درگیر در حالی مراعت شد، که با ختم آن حملات دو طرف از سر آغاز شد.

این در حالی است که اسراییل، حماس را به پرتاب سه فیر هاوان در جریان میعاد تعیین شدۀ آتش بس میان دو طرف متهم می کند. به گفتۀ مقامات اسراییلی، مرمی های هاوان در شهر اشکول در جنوب اسراییل فرود آمده است.

اسرائیل و حماس پس از تقاضای سازمان ملل متحد، امروز پنجشنبه به آتش بس موقتی دست یافتند، تا فرصتی برای انتقال کمک های بشری به نیازمندان میسر گردد. پنج ساعت آتش بس به فلسطینی ها در کرانه غربی تحت کنترول حماس فرصتی خواهد داد تا بتوانند برای چند ساعت دوباره تجهیزات و مراقبت های صحی دریافت کنند.

اسرائیل حملات هوایی خود را قبل از آغاز آتش بس که سی و هفت موضع را در غزه صبح امروز پنجشنبه مورد هدف داده بود، ادامه داد.

اردو همچنان گفته است که آن ها از یک حمله سیزده مرد مسلح حماس که در جنوب اسرائیل از طریق یک تونل وارد شده بودند ، جلوگیری نموده اند.

اردو میگوید ساکنان مناطق مختلف در اطراف شهر غزه و در بخش شمالی به خاطر حفظ امنیت خود نباید بعد از ختم آتش س هم وارد آن مناطق شوند و به خانه های خود بازگردند.

این هشداراخیر از سوی نیروهای دفاعی اسرائیل به عنوان بخشی از آنچه می باشد که اردو آنرا کمپاین برای جلوگیری از تلفات ملکی عنوان میکند.

اسرائیل هشدار داده است که در صورت ادامۀ شلیک راکت از سوی حماس ، در جریان آتش بس نیز بمباران را از سر خواهد گرفت.

موشی یالون وزیر دفاع اسرائیل ابراز داشت "اردو هدفمند است و هدف آن هم مقابله با حماس و وارد کردن ضربه است که وقتی رهبران آن آسیب های وارده را مشاهده کنند ، آنها درک خواهند کرد که حمله به اسرائیل یک اشتباه بوده است. ما با عزم و اراده عمل میکنیم تا آرامش به اسرائیل باز گردد. ما اختلال در زندگی مردم را در اسرائیل تحمل نخواهیم کرد و با ضربه به تروریست ها و کسانی که آنها را می فرستند برخورد خواهیم نمود و این کار را با منطق ، درایت و مسئوولیت ادامه خواهیم داد."

برخی از فلسطینی ها می گویند مراعات و پیگیری ازین هشدار ها نیز نمیتواند امنیت آنها را تضمین کند. یک مغازه دار باشندۀ غزه میگوید " ما اطفال خورد داریم ، آنها را کجا پنهان کنیم؟ اگر ما قرارباشد بمیریم ترجیح میدهیم در خانه ی خود بمیریم. ما تماس های تیلفونی دریافت میکنیم ، تهدید میشویم که آنها در نواحی ما راکت شلیک خواهند کرد. ولی ما اینجا را ترک نمیکنیم. ما میمیریم و میگذاریم که مقاومت برای همیشه ادامه داشته باشد."

چهار طفل حین بازی در نزدیک یکی از سواحل غزه که روز چهارشنبه توسط یک حمله هوایی اسرائیل کشته شد ، در میان آخرین قربانیان هستند.

مقامات اسرائیلی این کشتار را غم انگیز خوانده میگوید روی آن تحقیقات خواهد کرد.

مقامات صحی فلسطینی می گویند از آغاز حملات اسرائیل علیه شورشیان که با حملات راکت هفته گذشته آغاز شده تا کنون ٢٢٧ نفر و از جانب اسرائیل یک تن کشته شده است.

براک اوباما، رئیس جمهور امریکا میگوید، " ایالات متحده ازهمه منابع و روابط دیپلوماتیک خود برای خاتمه بخشیدن به جنگ میان اسرائیل و حماس استفاده خواهد کرد."

حمایت از پیشنهاد آتش بس از سوی مصر پس از صرف چند ساعت به روز سه شنبه و زمانی با ناکامی مواجه شد که حماس به شلیک راکت به جانب اسرائیل ادامه داد و اردوی اسرائیل با حملات هوایی دست به اقدام تلافی جویانه زد.

جان کری وزیر خارجه امریکا گفت " آتش بس کمک خواهد کرد تا در عمق این جنگ، دیپلومات ها به آنچه که وی آنرا "مسائل واقعی" عنوان میکند نائل آیند."

فلسطینی ها خواستار آن شده اند که اسرائیل محاصره طولانی مدت باریکه غزه را خاتمه بخشد. اسرائیل حماس را گروه دهشت افگن عنوان میکند و مخالف تشکیل حکومت واحد میان حماس و جناح معتدل فتح میباشد.

XS
SM
MD
LG