لینک های دسترسی

Breaking News

توقف مذاکرات صلح شرق میانه از سوی اسرائیل


مذاکرات صلح شرق میانه پس از نزدیک شدن حماس و فتح از سوی اسرائیل به تعلیق درامد
مذاکرات صلح شرق میانه پس از نزدیک شدن حماس و فتح از سوی اسرائیل به تعلیق درامد
اسرائیل به روز پنجشنبه در پاسخ به طرح یکجا شدن گروه های حماس و فتح برای تشکیل یک حکومت متحد فلسطینی، مذاکرات صلح را به تعلیق درآورد.

این انکشاف، تلاش های ایالات متحده برای عقد یک پیمان صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها را پیچیده تر میسازد.

مارک ریگیف، یک سخنگوی حکومت اسرائیل گفت که گروه حماس خواستار تخریب اسرائیل است.

او افزود:"به دنبال تصمیم حکومت فلسطینی برای تشکیل اتحاد با حماس – یک سازمانی که خواستار تخریب حکومت یهودی است – ما مصمم شدیم تا تمام مذاکرات صلح با فلسطینی ها را به تعلیق در بیاوریم."

او همچنان علاوه کرد که اسرائیل اکنون از فلسطینی ها میخواهد تا از گرفتن این تصمیم منفی اجتناب روزند. اگر آنها به انجام این اقدام مبادرت ورزند، اسرائیل آمادۀ برگشت فوری به مذاکرات خواهد بود.

بن یامین نتن یاهو، صدر اعظم اسرائیل، پیش از تصمیم کابینۀ آن کشور برای تعلیق مذاکرات، بر طرح اتحاد فلسطینی ها انتقاد کرد.

او گفت که محمود عباس رهبر ادارۀ فلسطینی که از فتح نمایندگی میکند، مذاکرات جاری صلح را آسیب میرساند.

روش اسرائیل

حنان الشراوی، یک مقام ارشد سازمانی آزادی فلسطین گفت که تصمیم اسرائیل مبنی بر تعلیق مذاکرات صلح، کوتاه بینانه است.

او گفت:" اسرائیل برای توقف مذاکرات در پی بهانه جویی است تا راه حل دو حکومتی را تحت سوال ببرد، زیرا این کشور میخواهد خود را با ایجاد یک اسرائیل بزرگتر از طریق فعالیت های مسکونه سازی و جدا کردن بیت المقدس، خواسته هایش را تحمیل کند."

او افزود که این اقدام اسرائیل نه تنها غیرمسؤولانه بوده بلکه کوتاه بینانه نیز است که "عدم جدیت و سطح مشخص کینه توزی آن کشور را نشان میدهد."

با وجود اعلان اسرائیل، جان کری، وزیرخارجۀ ایالات متحده گفت که او هیچ زمانی از تلاش های صلح دست نخواهد کشید.

آقای کری افزود:" همیشه راه دیگری وجود دارد، اما رهبران باید برای رسیدن به آن سازش کنند. ممکن راه های به جلو را بیابیم اما اگر آنها به سازش های مورد نیاز تمایل نشان ندهند، این به ایجاد فاصله منتج خواهد شد."

آقای کری گفت که به باور او این یگانه راه پیشرفت است اما اکنون به شکل واضح یک مقطع بسیار دشوار است و رهبران هر دو کشور باید تصمیم اتخاذ کنند.

حکومت ائتلافی در فلسطین

گروه های حماس و فتح گفته اند که آنها به زودی برای تشکل یک حکومت متحد، مذاکرات را آغاز خواهند کرد. هدف این طرح خاتمه بخشیدن کشیدگی های هفت ساله میان دو گروه رقیب است.

اسرائیل با هر گونه اشتراک سیاسی گروه فلسطینی حماس مخالفت دارد. حماس در جریان بمگذاری های انتحاری و سایر حملات در طول دو دهۀ گذشته، صد ها اسرائیلی را از بین برده است.

اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی، حماس را یک گروه دهشت افگن تلقی میکنند.
XS
SM
MD
LG