لینک های دسترسی

Breaking News

اسرائیل: رژیم اسد در حال از بین رفتن است


مشاور وزارت دفاع اسرائیل با کنایه بشارالاسد را رئیس جمهور "علویستان" خواند.
مشاور وزارت دفاع اسرائیل با کنایه بشارالاسد را رئیس جمهور "علویستان" خواند.

یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل گفته است که بشار الاسد رئیس جمهور سوریه که تنها بر یک پنجم خاک سوریه تسلط دارد، ممکن رهبر یک قلمرو پارچه شده باقی بماند که اقلیت علوی بر آن حاکمیت دارد.

اسرائیل و سوریه دشمنان دیرینۀ یکدیگر اند، اما اظهارات اموس گیلاد، مشاور ستراتیژیک وزارت دفاع اسرائیل، بازتاب دهندۀ نگرانی کشور های منطقه است که گویا سوریه پس از چهار سال جنگ داخلی واقعاً مورد انقسام قرار می گیرد.

گیلاد در یک کنفرانس استخباراتی که از سوی ژورنال دفاع اسرائیل برگزار شده بود، سوریه را کشور از دست رفته خواند. او گفت "سوریه از بین می رود. فاتحۀ سوریه در زمان موعود اعلام خواهد شد."

مشاور وزارت دفاع اسرائیل گفت که نام بشارالاسد در کتابهای تاریخ به عنوان شخصی ثبت خواهد شد که سوریه را برباد داده است.

آقای گیلاد افزود که اسد اکنون والی ۲۰ درصد قلمرو سوریه است. او پیش بینی کرد که سیطرۀ رئیس جمهور اسد بر سوریه رو به زوال است و به کنایه گفت که اسد رئیس جمهور "علویستان" خواهد بود.

حکومت بشارالاسد از ماه مارچ به اینسو به گونۀ پیهم ساحاتی را در شمالغرب، جنوب و مرکز سوریهدر جنگ با گروه های مختلف از جمله دولت اسلامی و جبهۀ النصره از دست داده است.

اکثر تحلیلگران به این باور اند که نیروهای طرفدار حکومت سوریه برای تحکیم ادارۀ مناطق غربی آن کشور – از دمشق گرفته تا حمص، حما و سواحل مدیترانه – که قلمرو اصلی علوی ها است، تمام تلاشهای خود را به خرج داده اند.

با اینحال، حکومت سوریه هنوز هم درگیر نبرد شدید است تا ادارۀ بخش هایی از کشور به شمول شهر های حسکه و قامشلی در شمالشرق، دیرالزور در شرق، درعا در جنوب و حلب را در شمال در دست داشته باشد.

اسرائیل در تلاش است تا شورشگری را از مرزهای خود به دور نگهدارد و از ناحیۀ سرنگونی رژیم اسد توسط شورشیان اسلامگرای سنی نیز هراسان است. با اینحال، حکومت اسرائیل به شورشیانی که درگیر جنگ با رژیم اسد استند، مساعدت های بشری را فراهم کرده است.

با وصف تلاشها برای استقرار صلح در سالهای ۱۹۹۰، سوریه و اسرائیل دشمنان دیرینۀ یکدیگر اند. این دو کشور در سالهای ۱۹۴۸، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ با هم درگیر جنگ بوده اند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بلندی های گولان را از سوریه به تصرف خود در آورد و آن را به عنوان قلمرو خود حفظ کرد. این ساحۀ مرتفع بر مناطق جنوب غربی سوریه و دمشق مسلط است.

XS
SM
MD
LG