لینک های دسترسی

Breaking News

دابنز: چین محل مناسب برای مذاکرات صلح افغانستان است


دابنز می گوید امریکا از نقش چین در مذاکرات صلح افغانستان استقبال می کند
دابنز می گوید امریکا از نقش چین در مذاکرات صلح افغانستان استقبال می کند

جیمز دابنز، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید که منافع امریکا و چین در جنوبشرق آسیا و کشورهای آسیایی مرکزی در تقابل قرار ندارد و هر دو ابرقدرت اقتصادی جهان در پی از بین بردن گروه های دهشت افگن است.

چین و امریکا اضافه بر رقابت های اقتصادی در بازارهای جهانی در برخی از مسایل استراتیژیک در آسیا بویژه آزادی های دموکراتیک در هانگانگ، مداخلت در امور داخلی تایوان و توسعه طلبی چین در آبهای پاسفیک با هم اختلاف نظر دارند.

در این اواخر رسانه ها از سفر هیات طالبان به چین خبر داده اند که منظور آن از سرگیری گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان خوانده شده است. نام های هیات طالبان و جزئیات سفر آنها هنوز مشخص نشده است.

دابنز در مصاحبه ای به صدای امریکا گفت که اقدام بیجنگ برای تسهیل گفت و شنودهای سیاسی میان نمایندگان حکومت افغانستان و شورشیان طالب، "عقلانی و درست" است و ایالات متحده از آن استقبال می کند.

پیشتر دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، گشوده شده بود تا راهای پایان دادن به جنگ و تفاهم سیاسی میان گروه های درگیر در افغانستان در آن جستجو گردد اما مخالفت های حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان مانع این هدف شد.

نقش پاکستان

با وجود انتقاد شدید مقام های افغان از عدم صداقت در همکاری اسلام آباد در برنامه صلح افغانستان، جیمز دابنز تلاش های پاکستان را در این راستا تقدیر کرد اما گفت که پاکستانی ها در پی منافع خود استند.

دابنز گفت "فکر نکنم که آنان {پاکستان} به کلی آماده باشند تا بر طالبان فشار وارد کنند یا تا هنوز مایل باشند که پناهگاه های آن گروه را مسدود کنند، همکاری موجود را متوقف کنند و در واقع طالبان را مجبور به ترک پاکستان و وادار به مذاکره کنند".

این دیپلمات اسبق امریکایی با اشاره به روابط میان پاکستان و چین گفت که به نظر می رسد که بیجنگ از نفوذ اش بر پاکستان برای به ثمر رسانیدن مذاکرات صلح افغانستان کار گیرد.

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی افغانستان، رئیس ارتش و رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) چندین سفر به کابل نموده اند که هدف آن، بر اساس یک خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان، "تقویت مساعی مشترک دو کشور در امر مبارزه با تروریزم و افراطیت، برقراری صلح و ثبات در افغانستان، پاکستان و منطقه" است.

تعهد امریکا

چین که در گذشته نقش نسبتاً انفعالی در مسایل افغانستان داشت در حالی میزبان هیات طالبان شده که ایالات متحده ماموریت جنگی اش در افغانستان را پایان بخشیده و قرار است تا آخر سال ۲۰۱۶ تمام نظامیان اش را از این کشور بیرون کند.

به باور دابنز، ایالات متحده همچنان متعهد به افغانستان خواهد ماند و به کمک های مالی و سیاسی اش ادامه خواهد داد.

دابنز همچنان گفت "تصمیم نهایی در [باره باقی ماندن نظامیان امریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۶] در دست رئیس جمهور اوباما نیست، این تصمیم جانشین او است...این موضوعی است که در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در سال آینده روی آن مناظره خواهد شد. فکر می کنم که در مورد این جدول زمانی مورد بازنگری خواهد شد و به پیمانۀ زیاد به نحوۀ مسوولیت پذری رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائی عبدالله ربط می گیرد".

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:35 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG