لینک های دسترسی

Breaking News

دابنز: نتایج انتخابات افغانستان باید به تعویق می افتاد


ایالات متحده از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان مأیوس است
ایالات متحده از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان مأیوس است

ایالات متحده با اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مخالفت کرد.

جیمز دابنز، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان در مصاحبۀ با تلویزیون آشنای صدای امریکا گفت که نتایج انتخابات باید به تعویق میافتاد.

آقای دابنز گفت که اعلان نتایج ابتدایی باید توافق هر دو جانب پیرامون تفتیش آرا را در بر میداشت تا به موضوع ادعا های تقلب که از هر دو جانب صورت گرفته بود، رسیدگی میشد که این خود مایه یأس برای ایالات متحده است.

او افزود:"ما تعویق اعلان (نتایج ابتدایی انتخابات) را ترجیح میدادیم تا آنکه روی اقدامات تفتیش بیشتر توافق صورت میگرفت. چندین میلیون رای هنوزهم وجود دارد که باید با دقت بازرسی شود. ما نمیدانیم در صورتیکه این قدر کار ها باقی مانده بود، چرا باید نتایج اعلام میشد."

واکنش جیمز دابنز، نمایندۀ خاص ایالات متحده برای افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:34 0:00

آقای دابنز افزود که ملل متحد یک سلسله اقدامات تفتیش آرا را پیشنهاد کرده است و هر دو ستاد با این پیشنهاد توافق کرده اند.

اما آقای او علاوه کرد که توافق هر دو جانب یک امر لازمی نیست. این مسؤولیت کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخابات است تا با یا بدون توافق ستاد های انتخاباتی هر دو کاندید، این اقدام را روی دست گیرد. و ایالات متحده نیز از این کمیسیون ها میخواهد تا هر چه زودتر در این راستا دست به کار شوند.

احتمال انقسام افغانستان

آقای دابنز گفت که دو موضوع در حال حاضر برای افغانستان از اهمیت ویژۀ برخوردرا است، نخست، یک روند مشروع که شخص(رهبر) منتخب مردم افغانستان را شناسایی کند و دوم بحث سیاسی میان هر دو رهبر برای ایجاد وحدت ملی که در برگیرنده تمام عناصر عمدۀ جامعه افغان باشد.

او علاوه کرد:" واضحاً اگر یکی یا هر دوی این تلاشها ناکام بماند، افغانستان بشکل بدی منقسم خواهد شد و این یک تاثیر زیانباری نه تنها بر دونمای صلح و شفافیت این کشور بلکه بر تعهدات متداوم ایالات متحده و جامعه جهانی برای صلح و شفافیت افغانستان خواهد داشت.

آقای دابنز میگوید که انتظار میبرد تا اخیر ماه جاری آزمون های انتخاباتی افغانستان حل شود.

او می افزاید که اگر بنبست کنونی انتخاباتی افغانستان رفع شود و اگر حکومتی در افغانستان ایجاد شود که حمایت گستردۀ داخلی را در قبال داشته باشد; این کشور به گونه متداوم کمک های جامعه جهانی را به دست خواهد آورد; رشد اقتصادی آن ادامه خواهد یافت و افغانستان به یکی از دموکراسی های منطقه مبدل خواهد شد.

مصاحبه کامل را درین ویدیو تماشا کنید:

جیمز دابنز: نبود راه حل سیاسی افغانستان را منقسم میکند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00

XS
SM
MD
LG