لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ در انتظار ارزیابی استخباراتی و نظامی افغانستان است


جیم متیس می خواهد از نزدیک اوضاع افغانستان را بررسی کند
جیم متیس می خواهد از نزدیک اوضاع افغانستان را بررسی کند

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده روز یک شنبه گفت که مشوره ها در مورد فرستادن نیروهای اضافی امریکایی به افغانستان جریان دارد. قرار بود وزیر دفاع امریکا روز یک شنبه به افغانستان سفر کند اما وضعیت نا مساعد هوا مانع سفرش شد.

وزیر دفاع ایالات متحده که در مورد وضعیت افغانستان و افزایش احتمالی نیروهای امریکایی در افغانستان در ابوظبی صحبت می کرد گفت که رئیس جمهور دونالد ترمپ منتظر نتایج ارزیابی های وی است.

آقای متیس گفت "در حال حاضر ما در این مورد مشوره میکنیم. رئیس جمهور در مورد سخن نگفته است ا زیرا او منتظر ارزیابی من و ارزیابی سازمان های استخباراتی است. او مشوره من را میشنود اما نخست از همه باید ببینم که موقف من چه است".

وزیردفاع ایالات متحده همچنان افزود که هنوز هم مصروف ارزیابی وضعیت است، با چندین تن از قوماندانان نظامی در سراسر جهان مشوره کرده است و به زودی تصمیم اش را اتخاذ خواهد کرد.

او اضافه کرد که به روز یک شنبه برای چندین ساعت از طریق ویدیو کانفرانس با جنرال جان نکلسن، قوماندان نیروهای امریکایی و بین المللی در افغانستان صحبت کرد اما او این موضوع را فاش نساخت که طرفدار فرستادن نیروهای بیشر امریکایی به افغانستان است یا نه.

او همچنان افزود که به روز شنبه با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صحبت های مفصلی داشت.

جنرال نکلسن دو هفته پیش در کانگرس ایالات متحده و در جریان مصاحبۀ اختصاصی با صدای امریکا گفت که نیروهای به رهبری ناتو در افغانستان نیروی کافی برای انجام ماموریت ضد دهشت افگنی دارند اما برای نقش عمدۀ مشورتی شان به نیروهای امنیتی افغان، با کمبود چند هزار نیرو مواجه اند.

اما وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد که در این رابطه در اردو هیچگونه سو تفاهمی وجود ندارد. او با در نظر داشت سال گذشته در مورد وضعیت جنگ در افغانستان گفت که طالبان یک نیروی بازنده است.

آقای متیس افزود:"به نظر من سال گذشته برای طالبان فاجعه بار بود. آنان رهبر شان را از دست دادند و مرکز هیچ ولایتی را تصرف نکردند."

او افزود که با در نظرداشت اینکه این گروه میداند که نمیتواند برنده شود، عمداً از بم ها و تفنگ ها استفاده میکند و در کسب اهداف تکتیکی شان ناکام بوده اند.

این مقام امریکایی اضافه کرد که سال گذشته آسیب شدیدی به طالبان وارد کرد و نیروهای امنیتی افغان بهای بسیار هنگفتی را برای عقب زدن طالبان، پرداختند.

وزیر دفاع افغانستان گفت که طالبان امروز در بدترین وضعیت قرار دارند.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت که مراحل بعدی جنگ را پس از بحث با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، بررسی میکند. او افزود که سفرش به منطقه یک سفر عادی جمع آوری معلومات و ارزیابی کارکرد های سایر کشور منطقه در افغانستان است تا واضح شود که کشور های منطقه با تلاش های ایالات متحده در آنجا چگونه کمک میکنند.

نقش سربازان امریکایی در عراق

وزیر دفاع ایالات متحده ضمناً وضعیت جنگ را در مقابل گروه دهشت افگن دولت اسلامی یا داعش نیز با خبرنگاران به بحث گرفته تایید کرد که نیروهای امریکایی در جنگ موصل همکار نیروهای عراقی اند.

نیروهای عراقی در حالی به روز یک شنبه عملیات تهاجمی را برای تصفۀ شهر موصل آغاز کردند که حمایت زمینی و هوایی نیروهای امریکایی را با خود داشتند.

وزیر دفاع ایالات متحده در ابو ظبی گفت که عملیات برای منزوی ساختن ساحات تحت تصرف داعش در غرب موصل جریان دارد.

او علاوه کرد:"حمله در داخل شهر موضوعی است که نمیخواهم با جزئیات در مورد آندد آن صحبت کنم زیرا محرمیت نیروهای که حمله را انجام میدهند ضروری است اما در عین حال، ما اگر در جنگ دخیل نیستیم به آن بسیار نزدیک – استیم."

او افزود که نیروهای امریکایی عین نقشی را بازی میکنند که در جریان عملیات شرق موصل داشتند و نیروهای ایتلاف نیز از این عملیات حمایت میکنند . ما در سرعت بخشیدن تلاش ها برای از بین بردن داعش به همکاری خویش ادامه میدهیم.

آقای مه تیس با آنهم مشخص نساخت که نیروهای امریکایی در این عملیات چه نقشی خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG