لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده ناتو از تلفات سربازان افغان نگران است


فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان با ابراز نگرانی شدید از تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گفت که "کوتاهی و ضعف در رهبری این نیروها مستقیماً عامل شماری از این تلفات است."

جان نیکلسن در صحبت با خبرگزاری ان بی سی با اشاره به میزان بلند تلفات سربازان افغان گفت که بیش از همه نیروهای پولیس افغان و سپس اردوی ملی متحمل تلفات بلند در جنگ اند. او افزود که مشکل رهبریت به گونۀ ویژه در صفوف پولیس مشهود است.

افزون بر این، به گفتۀ آقای نیکلسن بعضی قطعات و جزوتام‌های پولیس و اردوی افغان نه تنها از ضعف رهبری بلکه از کمبود اسلحه، مهمات و اعاشه نیز رنج می‌برند. او گفت :"سربازان جوان افغان در جبهه کوتاهی نمی‌کنند، ناکامی از ناتوانی در اکمالات و رهبری این سربازان ناشی می‌شود."

در حالی این جنرال امریکایی از ضعف مدیریت و رهبری نیروهای افغان سخن می‌زند که به باور اکثر منتقدان و آگاهان افغان نیز، جنگ‌های اخیر در کندز، هلمند، فراه، بادغیس، زابل، ارزگان و شماری دیگر ولایت‌ها در رهبری ضعیف و مدیریت نادرست قوت‌ها به ویژه اکمالات ناکافی آنان ریشه دارد.

فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌گوید که فساد و ضعف رهبری سبب شده است که نیروهای افغان در میدان جنگ در وضعیت خطرناک قرار گرفته و در نهایت متحمل تلفات شوند.

وزارت دفاع ملی افغانستان موجودیت مشکلات رهبری را تایید اما اصرار می‌کند که در وضعیت کنونی چنین مشکلی در آن نهاد وجود ندارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی گفته است که با اتخاذ تدابیر جدی و عملی از سوی رهبری آن وزارت، اکنون در تلفات سربازان افغان در میدان جنگ تاثیر چشمگیر مثبت رونما شده است.

روزنامۀ نیویارک تایمز چند روز پیش از قول مقام‌های افغان که نامی از آنان گرفته نشده بود، ارقام کشته شده‌گان اردو و پولیس را در شش ماه نخست سال روان خورشیدی ۴۵۰۰ نفر و زخمی شده‌گان را ۸۰۰۰ نفر گزارش داده بود.

ارگان‌های امنیتی افغان به ندرت ارقام تلفات سربازان افغان را نشر می‌کنند، اما سال روان یکی از مرگبارترین سال‌ها برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بوده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG