لینک های دسترسی

Breaking News

قاتل خبرنگار اسوشیتدپرس به ۲۰سال زندان محکوم شد


انجا نیدرنگهاوس فوتوژورنالیست آلمانی اسوشیتدپرس
انجا نیدرنگهاوس فوتوژورنالیست آلمانی اسوشیتدپرس

ستره محکمۀ افغانستان، یک افسر پولیس را به خاطر کشتن انجا نیدرینگ هاوس، فوتوژورنالیست و مجروحیت یک خبرنگار دیگر اسوشیتدپرس، به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

نقیب الله، درست یک سال پیش بر نیدرنگ هاوس و کیتی گانون، که به خاطر پوشش انتخابات ریاست جمهوری ماه اپریل، به بیرون از شهر خوست رفته بودند، بدون هشدار، شلیک کرده بود.

محکمۀ عالی افغانستان از حکم محکمۀ استیناف حمایت کرده آن را برقرار اعلام کرد. پیش از آن، یک محکمۀ ابتدایی، نقیب الله قومانان یک پوستۀ پولیس را به اعدام محکوم کرده بود که از سوی محکمۀ استیناف به ۲۰ سال زندان کاهش یافت.

زاهد صافی یکتن از وکلای مدافع به اسوشیتدپرس گفته است "حکم بیست سال زندان جزای کمی نیست."

نیدرینگ به خاطر جروحات که داشت در محل رویداد به عمر ۴۸ سالگی درگذشت. گانون یکتن از خبرنگاران ارشد اسوشیتدپرس برای افغانستان و پاکستان که ده ها سال تجربه در منطقه داشت هدف شلیگ شش گلوله قرار گرفته بود.

اکنون گانون کانادایی در حال صحت یاب شدن است و تحت تداوی جسمانی قرار دارد.

فوتوژورنالیست آلمانی - برندۀ جایزۀ بهترین تصویربردار - به خاطر تصویربرداری از شرایط زندگی مردم عادی و پوشش مناطق پُر منازعه، از بالقان گرفته تا عراق، لیبیا و افغانستان شهرت داشت.

بنیاد بین المللی رسانۀ زنان و بنیاد هووارد جی بوفیت در این اواخر به یادبود از نیدرنگ ، جایزۀ فوتوژورنالیزم شجاعت انجا نیدرنگهاوس را ایجاد کرده است.

گانون در دسمبر ۲۰۱۴ جایزۀ تارا سینگهـ هایر را از خبرنگاران کانادایی به خاطر آزادی بیان به دست آورد و ماه گذشته در پوهنتون جیورجیا، برندۀ مدال مک گیل برای شجاعت در خبرنگاری اعلام شد.

واکنش در برابر حکم محکمه

گانون، روز شنبه پس از آنکه از حکم بیست سال زندان به نقیب الله آگاه شد به اسوشیتدپرس گفت "نه من و نه هم انجا به حکم اعدام باور و اعتقاد نداریم."

آن خبرنگار کانادیی گفت که من به نمایندگی از خود و انجا صحبت می کنم و تاکید می ورزم که یک "انسان دیوانه نمی تواند از یک ملت و مردم نمایندگی کند و پوشش خبری از افغانستان و افغان ها برای هر دوی ما لذت بود."

شاهدان عینی و اعترافات در محکمه نشان می دهد که گانون و نیدرنگهاوس در چوکی عقبی موتری نشسته بودند که در میان ازدحام پولیس و مقامات انتخاباتی در یک پوستۀ پولیس پارک شده بود و نقیب الله با سردادن نعرۀ "الله و اکبر" به سوی موتر شلیک کرد.

شاهدان می گویند که نقیب الله به زودی دستگیر شد و مقامات حمله را برنامه ریزی شده نخواندند.

نقیب الله ۲۶ ساله به اتهام قتل و خیانت محکوم شده است. در جریان محاکمۀ وی، نقیب الله هیچ دلیلی را به خاطر گلوله باری که انجام داده بیان نکرد اما در یک مقطع گفت که او "یک انسان عادی نبوده است."

نقیب الله ادعای قاضی را مبنی سفر وی به پاکستان و آموزش از سوی دهشت افگنان رد کرده گفت که تنها به خاطر تداوی به پاکستان رفته بود.

این خبرنگار کانادایی اصرار می ورزد که پس از صحت یاب شدن از عملیات جراحی تصمیم دارد دوباره به افغانستان برود و این کار را به خاطر هر دویشان انجام می دهد.

وزارت خارجۀ آلمان اذعان داشته که سفارت آن کشور در افغانستان قضیۀ نقیب الله را پیگیری کرده و به استقلالیت سیستم قضایی افغانستان احترام می گذارد اما مخالفت خود را بر اساس پالیسی حکومت آلمان با حکم اعدام ابراز داشته است.

خانوادۀ نیدرنگهاوس در آلمان نیز با صدور حکم اعدام مخالفت شان را بیان داشته اما تاکید کرده اند که نقیب الله "باید تمام زندگی خود را در زندان بگذراند."

گزارش: اسوشیتدپرس

ترجمه: قدیرمشرف - واشنگتن

XS
SM
MD
LG