لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید جنگ در هلمند و نگرانی خبرنگاران از تهدید طالبان


حامیان رسانه های آزاد افغانستان ادعا می کنند که با نزدیک شدن جنگ های خونین در نزدیکی شهر لشکر گاه، مرکز ولایت هلمند، زندگی خبرنگاران در آن ولایت با تهدید جدی به خصوص از سوی گروه طالبان مواجه است.

فعالان حامیان ژورنالستان آزاد در نهاد موسوم به کابل پرس کلب، طی اعلامیه یی گفته اند که به منظور حراست از مصؤونیت خبرنگاران، آنان از وزارت دفاع افغانستان خواسته اند تا بر تعهدات شان مبنی بر حراست از خبرنگاران پا بند باشد.

اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان نیز طی اعلامیۀ جدا گانه از وضیعت و تهدیدی که متوجه خبرنگاران در ولایت هلمند است، ابراز نگرانی است.

در همین حال، نجیب شریفی رئیس کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان در مصاحبۀ اختصاصی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که خبرنگاران در نقاط مختلف افغانستان به خصوص ولایات جنگ زدۀ مثل هلمند، با تهدید جدی گروه طالبان مواجه اند.

شریفی می گوید تهدید به خبرنگاران از سوی طالبان باید بسیار جدی گرفته شود زیرا در این اواخر وحتی در قبل نیز، آنان از سه خبرنگارافغان به طور مشخص نام برده اند و این امر نشان می دهد که هیچ مصوونیت برای خبرنگاران دیده نمی شود و از سوی هم طالبان منحیث یک گروه مشروع وجود ندارند که در صورت نیاز از آنان مورد پاسخگوی قرار گیرند."

آقای شریفی همچنین گفت که ادارۀ تحت رهبری وی با خبرنگاران همه روزه در ولایت هلمند به تماس است و در همکاری با نهاد های امنیتی، دو پلان روی دست دارد تا در صورت ضرورت، خبرنگاران مقیم هلمند از آن ولایت به جای امن انتقال داده شوند.

نجیب شریفی افزود: در اینجا دو طرح وجود دارد. اول اینکه در صورت سقوط شهر لشگرگاه، نیروهای امنیتی خبرنگاران را با خود به نقاط امن انتقال خواهند داد و طرح دوم اینکه با طیاره ها به شهر کندهار و یا هم کابل انتقال داده خواهند شد.

آقای شریفی گفت که اعضای خانواده های شماری از ژورنالستان نیز در ولایت هلمند اند و زندگی آنان نیز با تهدید مواجه است.

محمد الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی، یکی از معدود خبرنگارانی است که در ولایت هلمند مصروف تهیه خبر و گزارش است.

آقای داعی گفت خبرنگاران همانند مردم شهر لشکرگاه که خود را از یک هفته به این سو در محاصره می بینند، نگران مصوونیت خود می باشند که سرنوشت آنان چه خواهد شد.

زین الله ستانکزی، خبرنگار آزاد مستقر در ولایت هلمند، نیز تا اندازۀ از وضیعت پیش آمده در ولایت هلمند و مصؤونیت خود و سایر خبرنگاران، نگران است، زیرا به گفتۀ او خبرنگاران مسایل مختلف از جمله تولید و قاچاق مواد مخدر، استخراج غیر قانونی معادن و مسایل مربوط به فساد اداری را تحت پوشش قرار می دهند.

آقای ستانکزی نیز از وضعیت در شهر لشگرگاه نگران است و می گوید که "خبرنگاران در این شهر نه تنها در عرصه جنگ و ناامنی کار کرده اند بلکه در بخش های مواد مخدر، قاچاق معادن، مافیای دولتی و سایر موضوعات است که باعث نگرانی های آنان پس از سقوط شهر شده است."

قرار گزارش ها، مقامات امنیتی بعضا در ارائه معلومات به ژورنالیستان همکاری لازم نمی نمایند. ولی یک مقام ولایت هلمند به صدای امریکا این موضوع را رد نموده گفت که ژورنالیستان مستقر در هلمند میتوانند با نیروهای امنیتی در مناطق جنگ سفر نموده و معلومات لازم را بدست اورند. وی هم چنان در مورد مصؤونیت خبرنگاران در هلمند اظهار داشت امنیت آنها را همیشه در نظر گر گرفته اند.

بر اساس گزارش سالانه ژورنالستان بدون مرز که مقر آن در پاریس است، افغانستان یکی از کشور هایی است که ژورنالستان با تهدید های جدی مواجه اند.

از آغاز سال جاری، بیش از ده خبرنگار در افغانستان کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند. در اکثر موارد، گروه طالبان، مسؤولیت حملات بالای خبرنگاران را بر عهده گرفته اند.

XS
SM
MD
LG