لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نگرانی ها از مصئونیت کاری خبرنگاران


نهاد های رسانه یی افغانستان از فراهم نشدن امینت برای خبرنگاران نگران اند و آنان خواستار اقدامات جدیدتر ارگان های امینی در این راستا شده اند.

فعالان رسانه یی افغانستان می گویند که خشونت علیه خبرنگاران در آن کشور در حالی افزایش یافته است که تدابیرامنیتی برای برگزاری انتخابات روزتاروز جدیتر شده می رود.

فهیم دشتی، مسوول اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان می گوید که کشته شدن خبرنگار سویدنی در کابل و موارد لت و کوب دو خبرنگار در مزارشریف و هرات، می تواند جریان اطلاعات آزاد را در افغانستان به وِیژه در زمانی که فقط چند هفته بیش به انتخابات باقی نیست، صدمه شدید برساند.

آقای دشتی به رادیو آشنا گفت "مشکل امنیت، همیشه چالش بزرگ برای افغانستان و کشور های بین المللی در این کشور بوده است. فکر می کنم که با رسیدن انتخابات این بد نظمی ها رو به افزایش خواهد بود. انتظار داریم تاارگان های امینی در ضمن تشدید اقدامات امنیتی برای برگزاری انتخابات، برای مصونیت جان های خبرنگاران نیز اقداماتی جامع را روی دست گیرند."

در همین حال، صديق الله توحيدى مسوول ديدبان رسانه هاى آزاد افغانستان (نی) از افزایش موارد قتل خبرنگاران نسبت به سال گذشته ابراز نگرانی کرد. آقای توحیدی گفت که ادامۀ این وضعیت نه تنها تاثیر منفی بر گزارشگری و ارایه خبر های دقیق دارد، بلکه مانع حضور خبرنگاران و ناظران خارجی در انتخابات افغانستان نیز خواهد شد.

فضای خطرناک کاری

به عقیدۀ آقای توحیدی "اگر حکومت افغانستان در زمینه، اقدام فوری را روی دست نگیرد و عاملین قتل خبرنگار خارجی را دستگیر و شناسایی نکند، در کل خبرنگاران چه داخلی و خارجی در افغانستان نمی توانند رویداد های انتخاباتی را به صورت دقیق تحت پوشش قرار دهند و این امر سبب خود سانسوری خبرنگاران در داخل افغانستان خواهد شد."

علی امیری، یک تن از خبرنگاران افغان می گوید که قتل خبرنگار خارجی در افغانستان به منظور ارعاب، خوف و هراس سایر خبرنگاران خارجی صورت گرفته است تا وضعیتی بازتاب داده شود که از حضور خبرنگاران و ناظران خارجی در زمینه ارایه خبرهای دقیق جلوگیری شود.

آقای امیری ضمن شکایت از فراهم نشدن امنیت کامل خبرنگاران در افغانستان، تاکید بر ادامه تلاش های کارمندان رسانه یی در راستای ارایه خبر های دقیق شده است. او می گوید تلاش برای گذار از وضعیت، اکنون مسوولیت مشترک خبرنگاران افغان و خارجی می باشد . اگر خبر نگاران خارجی و حتی نیروهای خارجی تمایل کمتر به موضوعات افغانستان داشته باشند، امکان دارد تا این کشور دوباره در انزوا قرار گیرد و از توجه جهانیان خارج شود. این امر می تواند باعث افزایش خشونت ها در افغانستان شود."

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که رسانه های آن کشور از زمان آغاز پوشش کارزار های انتخاباتی، توازن وبیطرفی را مراعات کرده اند، اما از دید آگاهان رعایت این توازن در برخی موارد می تواند با تقبل خطر و حتا به بهای زندگی خبرنگاران تمام شود.
XS
SM
MD
LG