لینک های دسترسی

Breaking News

مراسم تدفین حبیب‌الله کلکانی و یارانش پایان یافت


با گذشت چندین ساعت تنش، با ازدیاد مردم و وساطت بزرگان، نیروهای وابسته به جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری – که مانع خاکسپاری پیکر حبیب‌الله کلکانی و یارانش در تپۀ شهرآرا شده بودند – محل را ترک کردند.

حسیب معترف رئیس "کمیسیون به خاک‌سپاری و اعزاز امیر حبیب‌الله کلکانی" ساعت ۱۲ شب پنجشنبه به صدای امریکا گفت که در درگیری میان هواداران این کمیسیون و افراد وابسته به جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، پنج تن از هواداران حبیب‌الله کلکانی زخمی شدند که دو تن آنان سطحی بود و سه تن دیگر در شفاخانه بستری شدند.

به گفتۀ معترف آنان "جنبش مدنی" بودند و بالای کسی از سوی هواداران کمیسیون شلیک نشده و از افراد جنرال دوستم نیز کسی آسیب ندیده است.

او گفت که با افزایش جمعیت، نیروهای وابسته به جنرال دوستم، از محل عقب‌نشینی کرده و در قلعۀ جنگی که در بالای تپۀ شهرآرا موقعیت دارند، تجمع نمودند.

به گفتۀ آقای معترف، "کمیسیون به خاک‌سپاری و اعزاز امیر حبیب‌الله کلکانی" دیشب در این محل، قبرهای را آماده کرده بودند تا مراسم خاکسپاری امروز انجام شود؛ اما این قبرها از سوی نیروهای جنرال دوستم تخریب گردیده بود.

او گفت "البته شام آغاز شد، دوباره کار قبرسازی و هموار کاری، برای پیکر هر "شهید" یک قبر تهیه کردیم، امیر جدا همراه با هفده عضو کابینه‌اش، بلاخره تا ساعت یازده ونیم ادامه داشت، پایان یافت.

آقای معترف گفت که اعضای کمیسیون پس از مراسم تدفین تپۀ شهرآرا را ترک کردند و نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت آن منطقه مستقر گردیدند.

در این حال گزارش‌های تأیید ناشدۀ وجود دارد که گویا جنرال دوستم دچار سؤتفاهم شده و فکر کرده است که پیکر حبیب‌الله کلکانی در داخل قلعه‌ای واقع در بالای تپۀ شهرآرا که به "قلعۀ جنگی" معروف است، دفن می‌گردد و به همین دلیل مخالف کرده است.

اما هنوز رسماً از سوی دفتر معاون اول ریاست جمهوری و "کمیسیون به خاک‌سپاری و اعزاز امیر حبیب‌الله کلکانی" این مسأله تأیید نشده است.

دفتر جنرال دوستم نیز هنوز در مورد این که چطور دوباره اجازه داده شد تا پیکر حبیب‌الله کلکانی و یارانش در تپۀ شهرآرا دفن شود، چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG