لینک های دسترسی

Breaking News

دیدگاه های مختلط درباره حمله مرگبار اخیر در کابل


رئیس جمهور افغانستان حمله انتحاری شب جمعه توسط طالبان بر غیر نظامیان در شهر کابل را محکوم کرده گفته است اگر نیروهای ناتو و در رأس آن ایالات متحده می خواهند همکار بوده و با مردم افغانستان متحد باشند، آنها باید دهشت افگنی را هدف قرار دهند.

ریاست جمهوری افغانستان درمورد اینکه نیروهای امریکایی چه باید انجام دهند، جزئیاتی ارائه نکرده است.

خبرنامه ارگ همچنین نوشته است که ایالات متحده پالیسی را دنبال کرده است که "در ده سال گذشته موفق نبوده است."

طالبان مسئولیت حمله انتحاری بر رستورانی در شهر کابل را به عهده گرفت، حمله ای که در آن ۲۱ غیرنظامی به شمول ۱۳ خارجی کشته شد.

طالبان گفتند که آن حمله را در تلافی به عملیات پیشتر اردوی افغان علیه شورشیان در ولایت پروان انجام دادند. شورشیان مدعی شدند که در عملیات پروان غیرنظامیان زیاد افغان کشته شد.

غفلت نیروهای داخلی یا دخیل بودن عوامل خارجی؟

تحلیلگران به حادثه شب جمعه در شهر کابل نگاه مختلفی دارند. بعضی صاحب نظران، غفلت نیروهای امنیتی و بعضی دیگر دست داشتن عوامل خارجی را دخیل می دانند.

سمونیار وژمه ساپی، عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه، می گوید که نیروهای امنیتی افغان در قبال آن حمله بی تقصیر نیستند.

خانم ساپی گفت "در چنین حالتی که کشور در نا امنی فرورفته است، مشکل است تا از همچو حملات انتحاری و چریکی جلوگیری صورت گیرد، اما با آن هم هر کشور دارای ارگان های کشفی می باشد که وظیفۀ آنها است تا در همه جا و به خصوص در دروازه های شهر به مراقبت بپردازند."

وژمه ساپی افزود که "راستی این مساله سوال برانگیز است. در محلی که تدابیر شدید امنیتی وجود داشته و اکثر مقام های حکومتی و خارجیان در آنجا به سر می برند، چنین حمله ای صورت گرفته است."

اما، جنرال عتیق الله امرخیل، تحلیلگر مسایل سیاسی – امنیتی این حمله را یک طرح دقیق و از قبل تمرین شدۀ مخالفان می داند که وی به نظر وی با همدستی خارجیان مستقر در کابل صورت گرفته است.

آقای امر خیل در عین حال غفلت نیروهای امنیتی را دخیل می داند اما او اشاره نکرد که کدام کشور خارجی در این حمله دست داشته است .

نجیب الله دانش معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در حالیکه ادعای دست داشتن عوامل خارجی را پیش از وقت و قبل از تحقیقاتی که تازه در مورد آغاز شده است می داند، اما این احتمال را رد نیز نمی کند.

ضرورت امضای توافقنامه امنیتی

عمر داوود زی، وزیر داخله افغانستان پس از آڼ حمله گفته است که کابل خواهان مذاکرات عاجل روی توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن است.

وزیر داخله افغانستان از ایالات متحده امریکا خواسته است که به خاطر امضای توافقنامۀ امنیتی میان دو کشورهر چه زودتر هیاتی را به افغانستان بفرستد تا زمینه برای امضای آن فراهم شود.

اما اینکه امضای توافقنامه و ادامۀ حضور نیرو های امریکایی در افغانستان تا چی حدودی در تامین امنیت افغانستان می تواند موثر باشد خانم ساپی عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می گوید که این امر هشداری به کشور های همسایه خواهد بود.

خانم ساپی گفت "مردم افغانستان در مجموع و باشندگان مرکز به خصوص ، خوشبین استند صورتیکه این توافقنامه امضا گردد و عساکر خارجی در افغانستان باقی بمانند، این امر تهدید و چشم ترسی برای همسایگان اطراف خواهد بود - که ما آنها را همسایگان نیک خطاب نکرده و ایشان جنگ خانمان سوزی را بر ماتحمیل کرده اند."

در آخرین انکشاف، وزیر داخلۀ افغانستان در صفحۀ تویتر خود اعلام کرده است که وظیفه آمر حوزۀ دهم امنیتی شهر کابل را در ارتباط به واقعۀ شام جمعه در ساحۀ تحت پوشش امنیتی وی، از به تعلیق در آورده است.

سفارت ایالات متحده در کابل شب شنبه اعلام کرد که سه امریکایی در حمله شب جمعه در کابل کشته شد. درمیان سایر خارجی های کشته شده حمله شب جمعه، نماینده صندوق بین المللی پول نیز شامل بود.

شورای امنیت ملل متحد، ناتو و قصر سفید و اتحادیه اروپایی نیز حمله شب جمعه در شهر کابل را محکوم کرده اند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG