لینک های دسترسی

Breaking News

تأثیر بحران 'کابل بانک' بر جلب توجه موسسات جامعه جهانی بر افغانستان


تأثیر بحران 'کابل بانک' بر جلب توجه موسسات جامعه جهانی بر افغانستان
تأثیر بحران 'کابل بانک' بر جلب توجه موسسات جامعه جهانی بر افغانستان

انکشافات و پیشرفت ها در تحقیقات بحران کابل بانک باعث جلب توجه مؤسسات مالی جهانی و بخصوص صندوق وجهی بین المللی و آی ام اف شده است.

بعد از یک سال 'بورد مشترک هماهنگی و نظارت' - هماهنگ کننده کمک های جهانی برای برنامه های انکشافی در افغانستان - شانزدهمین نشست خویش را به ریاست ستفان دی میستورا، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و حضرت عمر زاخیلوال، وزیر مالیه افغانستان در هفته گذشته برگذار کرد.

در نتیجه آن نشست برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، و برنامه های بهبود وضعیت حقوق بشری در افغانستان تصویب گردید.

ستفان دی میستورا در نشست برگزار شده گفت دایر شدن نشست بورد مشترک هماهنگی و نظارت مسؤولیت متقابل میان دولت افغانستان و جامعه جهانی را نشان میدهد.

عزیز شمس، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می گوید تمام خواسته های آی ام اف در مورد کابل بانک برآورده گردیده آی ام اف برای سه سال دیگر به طور قانونی از ادارات مالی افغانستان نظارت خواهد نمود و ۱۲۹ ملیون قرضه نیز برای دولت افغانستان می پردازد.

حاجی امیرخان یار رئیس کمیسون بودجه ولسی جرگه میگوید پول که از سوی ولسی جرگه تصویب گردید اصلا برای تقویت خزانه بانک مرکزی افغانستان می باشد از دید ولسی جرگه تحقیقات "کابل بانک" قناعت بخش نمی باشد. ولسی جرگه خواهان به محاکمه کشیدن تمام آنانی است که در بحران کابل بانک دست دارند که تاهنوز در مورد کاری صورت نگرفته است.

آذرخش حافظی، یکتن از آگاهان مسایل اقتصادی و استاد پوهنتون کابل میگوید پیشرفت تحقیقات در مورد "کابل بانک" زمینه اعتماد سازی جامعه جهانی و آی ام اف را مساعد ساخته، پول های گم شده "کابل بانک" دوباره به دست آمده و یا تثبیت شده است که برگزاری نشست اخیر "جی سی ام بی" نیز برای افغانستان نهایت حیاتی می باشد.

در شانزدهمین نشست "جی سی ام بی"هفت پروژه انکشافی در عرصه های حقوق بشر آموزش برای همه توسعه فرصت ها برای تحصیلات عالی توسعه ظرفیت ها برای سرعت بخشیدن برنامه عمل برای زنان در افغانستان ابتکار ملی دهلیز و منابع منطقوی و برنامه ملی استخراج معادن و توسعه شبکه های الکترونیک برای افغانستان تصویب گردید.

XS
SM
MD
LG