لینک های دسترسی

Breaking News

کابل به اسلام آباد: لانه های دهشت افگنی را برچینید


کرزی فهرستی از نیازمندی های نظامی افغانستان را به هند سپرده است
کرزی فهرستی از نیازمندی های نظامی افغانستان را به هند سپرده است

وزارت خارجه افغانستان از حکومت در حال تشکیل پاکستان خواسته است که استفاده از دهشت افگنی به حیث ابزار سیاسی را، توقف دهد.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که گسترش همکاری های افغانستان و هند امنیت منطقه را کمک می کند اما استفاده از گروهای دهشت افگن بحیث ابزار سیاسی توسط پاکستان، فضای صلح و اعتماد میان هر سه کشور را مکدر ساخته است.

جلیل عباس، معین اداری وزارت خارجه پاکستان به روز جمعه گفت که افغانستان در تامین روابط با هند آزاد است اما باید امنیت و ثبات منطقه را مد نظر بگیرد.

اظهارات این مقام پاکستانی پس از آن صورت گرفت که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته فهرستی از تجهیزات نظامی مورد نیاز اردوی ملی افغان را به مقام های هندی داد و خواستار همکاری های نظامی با دهلی نو شد.

در پاسخ به اظهارات معین وزارت خارجه پاکستان، وزارت خارجه افغانستان در یک اعلامیه نگاشته است "اگر پاکستان خواهان همکاری صادقانه و عملی در راستای استحکام صلح و ثبات در منطقه است، بهترین راه آن، از بین بردن لانه های تروریستی در خاک آن کشور می باشد."

مقام های افغان و خارجی ارتش مقتدر پاکستان، بویژه سازمان استخبارات این کشور آی اس آی، را به پناه دادن و حمایت از گروه های افراطی مسلمان که در افغانستان و کشمیر می جنگند متهم می کنند. اسلام آباد این اتهامات را همواره رد کرده است.

جنگ سرد

روابط میان کابل و اسلام آباد در این اوآخر به تیرگی گراییده است. مقام های افغان حکومت پاکستان را به عدم همکاری صادقانه در روند صلح افغانستان متهم می کنند. اسلام آباد رئیس جمهور کرزی را به نداشتن تعهد به صلح با طالبان، مورد انتقاد قرار داده است.

احمد سعیدی، آگاه مسایل به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "من فکر می کنم که بین افغانستان و پاکستان در حال حاضر یک جنگ سرد تبلیغاتی آغاز شده است. اگر جلوگیری نشود، این جنگ می تواند به یک جنگ تمام عیار و گرم هم تبدیل شود."

تنش های مرزی میان دو کشور همسایه، مرزی که افغانستان آنرا به رسمیت نمی شناسد، در ماه روان به تبادله آتش انجامید. در ماه می یک پولیس سرحدی افغان در گلوله باری نظامیان پاکستانی کشته شد و از زخمی شدن چندین ملیشه سرحدی پاکستانی هم، خبر داده شد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG