لینک های دسترسی

Breaking News

مواد مخدر از دیدگاه تعلیمات اسلامی در نشست علمای دینی در کابل


مواد مخدر از دیدگاه تعلیمات اسلامی در نشست علمای دینی در کابل
مواد مخدر از دیدگاه تعلیمات اسلامی در نشست علمای دینی در کابل

به روز سه شنبه حدود ٣٠٠ تن از علماى دينى، خطيبان، ملا امامان، واعظان و مسوولان مدارس دينى سراسر افغانستان به دعوت وزارت مبارزه عليه مواد مخدر به شهر کابل آمدند.

آنان طى این همايش ميخواهند طرق جلوگيرى از اعتياد به مواد مخدر، کاهش اضرار مواد مخدر و همچنان نحوه یی برخورد با اين پديده شوم را از ديدگاه تعليمات اسلامى مورد بررسى قرار دهند.

در محفل افتتاحيه اين همايش بزرگ، علاوه بر تعدادى از اعضاى کابينه، مامورين بلند رتبه حکومتى، شمارى از ديپلوماتان کشور هاى دوست مقيم کابل گروهى از استادان وابسته به جامعه الاظهر که در پوهنتون ها و مدارس دينى افغانستان مشغول تدريس اند نیز شرکت کرده بودند.

فاروق وردک، وزير معارف کشور اولين سخنران اين همايش کشت و توليد مواد مخدر را عامل بدنامى مملکت در جهان و زمينه ساز مشکلات خانوادگى و بالاخره امنيتى در کشور خوانده بر ضرورت پيشگيرى آن تاکيد نموده از علماى دينى تقاضا کرد که از منابر مساجد و تکايا استفاده نموده در مبارزه عليه مواد مخدر سهم فعال بگيرند . آقاى وردک گفت:

''با در نظر داشت موقف خاص دينى، علمى و اجتماعى که علماى کرام ما و مسوولين تعليمات دينى اسلامى ما در کشور برخور دارند، استفاده از منابر مساجد واماکن مبارکه که ملت ما به آن بستگى عقيدوى دارد، استفاده ازين وسايل غنى مملکت ما در مبارزه با اين پديده شوم يک کار نهايت موفق است.''

وزير معارف درين گردهمايى به علماى دينى کشور وعده داد که در کمپاين آگاهى از اضرار مواد مخدر ، مکاتب و مدارس دينى کشور نيز سهم بارز خود را اداء خواهند کرد.

درين همايش بزرگ علماى دينى که در نوع خود بي سابقه ميباشد، پوهاند عنايت الله شهرانى، مشاور رييس جمهور کرزى در امور دينى و مذهبى و وزير اسبق حج و اوقاف و سناتور مولوى ارسلا رحمانى، رييس کميته فرهنگى و امور دينى مشرانو جرگه، بالترتيب عقب ميز خطابه قرار گرفته کشت، استعمال و تجارت مواد مخدر و مکلفيت و وجايب علماى دينى در قبال اين مساله را از ديدگاه تعليمات اسلامى به بررسى گرفتند.

پوهاند شهرانى گفت:

"در مورد حرام بودن مواد مخدر خداوند متعال خود در کلام بر حق خود ميفرمايد که خمر ناپاک و نجس است، و نجاست کار يک مسلمان شده نمى تواند و نيز این امر الله تعالى است که از عمل ناپاک شيطانى دورى بجوييد. لذا جاى شک و ترديد وجود ندارد."

مشاور رييس جمهور در مورد حرام بودن مواد مخدر به فتواى يک مجمع علماى دينى در عربستان سعودى اشاره کرد:

''در نتيجه اين فتوا مواد مخدر، و استعمال مواد مخدر حرام است. وقتى استعمال مواد مخدر حرام است، بناعا کشت آن حرام است و تجارت آن حرام است''.

وزير حج و اوقاف اسبق به برخى فتوا های افراد که تجارت مواد مخدر را جايز ميدانند، تماس گرفته افزود:

"فتوا هاى غير شرعى از محل نامعلوم و غير معتبر فاقد اعتبار ميباشد. به باور آقاى شهرانى، مراجع معتبر دينى مسلمانان عبارت اند از جامعه الازهر، ديوبند، عربستان سعودى و قم ميباشند که در مورد حرام بودن مخدرات و مشتقات آن اختلاف ندارند."

مولوى ارسلا رحمانى، رييس کميته امور فرهنگى و دينى مشرانو جرگه از حاضرين مجلس تمنا کرد که با قرآن کريم و احاديث نبوى برخورد سياسى نشود.

آقاى رحمانى افزود: "به حکم صريح کلام الله و احکام کلى فقه در مورد حرمت مواد مخدر بين مذاهب اختلاف وجود ندارد. مخدرات کم باشد يا زياد، همه آن حرام اند."

رييس کميته فرهنگى و امور دينى مشرانو جرگه با ذکر مثال و نمونه هاى متعدد از وضعيت فعلى کشور درباره مشکل اعتياد و مسايل ناشى از آن از علماى دينى حاضر در جلسه تقاضا کرد که با استفاده از منابر مساجد و تکايا در بلند بردن آگاهى مردم از اضرار مواد مخدر نقش خود را ايفاء نموده رفع مسووليت و مکلفيت دينى نمايند.

اين سمپوزيم يا همايش سه روزه علماى دينى افغانستان به ابتکار وزارت مبارزه عليه مواد مخدر و به همکارى وزارت معارف و اداره کلمبو پلان، تحت عنوان نقش علماى دينى در جلوگيرى از اعتياد به مواد مخدر در هوتل انتر کانتننتال کابل برگزارشده است، تا درين مدت سه روز، روى طرق و شيوه هاى مختلف مبارزه با مواد مخدر بحث کرده، يافته هاى خويش را به عنوان سفارشات همايش در جلسه نهایى تهيه نمايند.

XS
SM
MD
LG