لینک های دسترسی

Breaking News

کار بند سلما تا پنج ماه دیگر تکمیل میشود


مقاهای هرات از اکمال ۸۰ در صد کار بند سلما در این ولایت خبر داده می گویند دریچه های این بند برای ذخیره آب تا چهار ماه دیگر بسته خواهد شد.

این مقام ها همچنان، طولانی شدن کار ساخت بند سلما را به دخالت افراد داخلی و خارجی نسبت می دهند که به گفتۀ آنها نمیخواهند ولایت هرات به سوی خودکفایی برود.

آبگیری بند سلما بعنوان بزرگترین طرح انکشافی حوزه غرب افغانستان ظرف چهار تا پنج ماه آینده آغاز خواهد شد.

بندی که کارهای ابتدایی آن هشت سال قبل توسط مسئولان هندی در ولسوالی چشت هرات آغاز و تا بحال ادامه دارد.

در این سالها مسئولان هندی همواره از پیشرفت ۷۰ در صد کار ساخت بند سلما سخن زده اند.

اما حالا سید فضل الله وحیدی والی ولایت هرات در سفر به ولسوالی چشت از پیشرفت بیشتر از ۸۰ در صد کار ساختمان این بند خبر می دهد.

والی هرات به رسانه گفت که با ختم سال روان میلادی، این بند عملا افتتاح خواهد شد و اما دلیل تأخیر در پایان کار این پروژه "بی امنی و بی علاقگی و بعضی تنبلی هایی بود که هشت سال دوام کرد و هیچ کار نشده بود."

از سوی دیگر امیت کمار مشیرا، جنرال قونسل هند در ولایت هرات ساخت بند سلما در ولسوالی چشت را بخشی مهم از اعتبار کشورش در افغانستان خواند.

آقای وحیدی همچنان میگوید برق تولیدی از بند سلما می تواند شهرک صنعتی هرات را برای برطرف نمودن نیازمندی های انرژی این ولایت خودکفا کند.

والی هرات در این مورد افزود "اگر برق بند سلما جور شود که این برق را به شهرک صنعتی بدهیم صنعت ما خوب میشود که حالا به برق جنراتور و برق خریداری شده از همسایه پیش میرود."

کار ساخت پروژه بند سلما در آغاز از سوی کشور هند با هزینه هشتاد میلیون دالر شروع شد که با گذشت هشت سال زمان این رقم به دستکم ۳۰۰ میلیون دالر افزایش یافت.

بند سلما در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد که با تکمیل شدن آن ۴۲ میگاوات برق تولید و بیش از ۷۵ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد.
XS
SM
MD
LG