لینک های دسترسی

Breaking News

راه کابل- غزنی به 'شاهراه مرگ' مبدل شده است


شماری ازباشندگان ولایت غزنی شاکی اند که در ایام عید سعید اضحی مسیر شاهراه کابل – غزنی بیشتر نا امن شده است.

آنان می گویند که پوسته های امنیتی در شماری از ساحات این شاهراه وجود دارد اما با آنهم مسافران در این مسیر توسط مخالفان مسلح مورد بازجویی قرار می گیرند.

نمایندگان مردم در شورای ولایتی این ولایت می گویند دراین اواخر و به خصوص در ایام عید وضعیت شاهراه غزنی – کابل بیش از حد خطرناک شده، نمایندگان مردم درمجلس سنا، شورای ملی وشورای ولایتی وحتی مردم ملکی که ازاین مسیررفت وآمد می کنند توسط مخالفان مسلح اختتاف شده ویا به قتل رسیده اند.

حمیده گلستانی، عضو شورای ولایتی غزنی در این باره به رادیوآشنا صدای امریکا گفت "بی توجهی به شاهراه غزنی – کابل بی توجهی به مردم غزنی است. طالبان هر گاهی نمایندگان مردم درشورای ولایتی، شورای ملی ومجلس سنا را از همین مسیر اختتاف کرده وحتی به شهادت رسانده اند."

غزنی از جمله ولایات نا امن در مرکز افغانستان است که در دوسال اخیر نا امنی ها به شاهراه های مواصلاتی این ولایت نیز گسترش یافته است.

ایجاد ترس بین مردم

مخالفان مسلح با انفجار ماین های کنار جاده، بازجویی مسافران، اختطاف غیر نظامی ها و کارمندان موسسات ملی و بین المللی ترس را در بین مسافرین این مسیر به وجود آورده، که به گفتۀ بعضی ها، این شاهراه را به "شاهراه مرگ" مبدل کرده اند.

خانم گلستانی علاوه می کند که حتا مردم ملکی و بی غرض نیز در این مسیر از دست مخالفان مسلح در امان نیستند و فعلأ رفت آمد کرده نمی توانند.

ازسویی هم مسئولان اتاق تجارت وصنایع غزنی می گویند که افزایش نا امنی ها درمسیرشاهراه کابل – غزنی وزابل – غزنی سبب خساره مند شدن تاجران محلی و بی میلی سرمایه گذاران دراین ولایت شده است.

عبدالمتین قلندری، رییس هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع غزنی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "نا امنی و اختتاف در مسیر شاهراه های غزنی سبب شده است که در بدل رهایی اختطاف شدگان و یا انفجار تانکرهای تیل، تجار محلی ما بیش از دو میلیون دالر خساره بپردازند و ما حتی در روز های رسمی در این مسیر امنیت نداریم."
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG