لینک های دسترسی

Breaking News

شاهراه کابل – کندهار هنوز هم مسدود است


صدها مسافر در امتداد جاده کابل کندهار ار سه روز بدینسو گیر مانده اند.
صدها مسافر در امتداد جاده کابل کندهار ار سه روز بدینسو گیر مانده اند.

صد ها مسافر هنوز هم به دلیل مسدود بودن شاهراه کابل – کندهار در ساحات نوغی، شهباز، نانی، ملانوح بابا و ولسوالی های قره باغ و مقر ولایت غزنی گیر مانده اند.

با آنکه شماری از این مسافرین دوباره به کندهار برگشته اند اما آنان می گویند که مسدود بودن این شاهراه مشکلات مردم را چند برابر کرده وشماری از مریضان، زنان واطفال دروضعیت بد به سرمی برند.

حمید الله یکی از مسافرین درتماس به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" بعد از سه شب مسافرت ما دوباره به قلات برگشتیم، طالبان در هر ده متر سرک را ماین گذاری کرده است".

مسئولین محلی ولایت غزنی می گویند که طالبان پس از شسکت شان درحمله بالای شهر غزنی اکنون فشار جنگ را درمسیر شاهرا کشانده است.

محمد علی احمدی معاون والی غزنی می گوید که جنگ در ساحات اسفنده، شهباز، نوغی، نانی، ملانوح تا ولسوالی قره باغ و مقر جریان دارد ونیروهای امنیتی در تلاش باز پس گیری شاهراه کابل – کندهار اند".

معاون والی غزنی گفت که عملیات قطعات خاص اردو در ساحات مختلف غزنی از نیمه شب گذشته آغاز شده است که دراین جریان 45 نفر از مخالفین کشته شده و در میان این کشته شده ها ملا عبدالرحمن واغظ، ملا اوبوس و قومندان مخلص از قوماندانان سرشناس طالبان کشته شده و ملا شیر آغا و قومندان عاکف به شدت زخمی شده اند.

اما گروه طالبان تا کنون دراین مورد اظهار نظر نکرده است. خان آقا حافظی باشنده شهرکابل که به تازگی از ایران برگشته است می گوید که سه روز قبل از کندهار بسوی کابل می رفت اما به دلیل مسدود بودن راه دوباره به قلات کندهار برگشته است.

عبدالجامع جامع معاون شواری ولایتی غزنی با انتقاد از حکومت مرکزی به صدای امریکا گفت:" در هردو صد متر یک پوسته امنیتی است اما نیروهای این پوسته ها نه با مخالفین جنگ می کنند ونه هم کشته وزخمی دارند".

آقای جامع گفت" حالا وضعیت امنیتی مرکز شهر غزنی بهبود یافته وطالبان مسلح جنگ را در مسیر شاهراه نمبر یک کابل – کندهار کشانیده است".

اما معاون والی غزنی می گوید که تلاش ها جریان دارد تا امروز شاهراه کابل – کندهار دوباره بروی ترافیک بازگشایی شود.

با آنکه روز گذشته قطعات خاص اردوی ملی برای بیرون راندن مخالفین به غزنی رسید اما؛ سه روز می شود که مسیر کابل – کندهار به دلیل حملات مخالفین دولت وماین گذاری ها بروی ترافیک مسدود است.

مسئولین محلی غزنی می گویند که بیش از 2500 مخالف دولت از ولایات همجوار غزنی درساحات مختلف ولسوالی های این ولایت ودرمسیرشاهراه تجمع کرده وبا نیروهای امنیتی افغان درگیرجنگ اند.

تصرف چهاردره و سقوط بالابلوک

این درحالیست که طالبان ادعای گرفتن ولسوالی بالا بلوگ فراه را کرده اما وزارت دفاع افغانستان می گویند که ولسوالی چهاردره کندز را شب گذشته ازتصرف طالبان خارج ساخته است.

وزارت دفاع افغانستان می گوید که شب گذشته ولسوالی چهار دره به تصرف نیرو های امنیتی افغان در آمد.

بر اساس اعلامیه وزارت دفاع افغانستان در جریان عملیات محاربوی منسوبین فرقه عملیاتهای خاص اردوی ملی شب گذشته ولسوالی چهار دره ولایت کندز به تصرف نیرو های افغان در آمد و همین اکنون عملیات پاکسازی از وجود مخالفان مسلح در منطقه جریان دارد .

تا کنون مخالفان مسلح دراین مورد اظهار نظر نکرده اند. اما گروه طالبان در یک اعلامیه از تصرف ولسوالی بالابلوک ولایت فراه خبر داده اند.

طالبان در یک اعلامیه گفته اند این ولسوالسی را شب گذشته به تصرف خود دراورده اند.

مقامات امنیتی افغان در این مورد اظهار نظر نه کرده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG