لینک های دسترسی

Breaking News

احمدزی: اتهامات بر مسؤولین پرورشگاه کابل بی‌اساس است


عکس آرشیف از یک کودکستان برای افسران اناث پولیس ملی افغانستان
عکس آرشیف از یک کودکستان برای افسران اناث پولیس ملی افغانستان

وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان، گزارش‌های نشرشده مبنی بر آزار و اذیت جنسی کودکان دختر را در پرورشگاه علاوالدین به شدت رد کرد.

دو روز پیش برخی رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که کودکان بی‌سرپرست در پرورشگاه علأالدین در غرب شهر کابل، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌ اند.

اخیراً گزارش‌هایی نشر شد که کودکان پرورشگاه علأالدین به دلیل آزار و اذیت جنسی به رسم اعتراض دروازۀ آن پرورشگاه را بسته اند.

اما عبدالفتاح احمدزی، سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان، پرورشگاه‌ها را محیط مصؤون برای اطفال بی سرپناه و یتیم خواند و گفت که اتهام‌های واردشده بر مسؤولین پرورشگاه کابل بی‌اساس است.

آقای احمدزی افزود، اتهام‌هایی که بر پرورشگاه علاوالدین صورت گرفته، همۀ اطفالی را که در آنجا بودوباش دارند، از لحاظ ذهنی متاثر ساخته است.

به گفتۀ سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، آن کودکان بی‌سرپرست خواهان پيگیری جدی این قضیه می‌باشند.

آقای احمدزی می گوید "برای رهبری وزارت کار و امور اجتماعی قابل قبول نبود، مورد تکان‌دهند بود، موردی بود که اتهام بالای یک فرد نبوده، اتهام بالای آن عده اشخاصی بوده که نه پدر دارند و نه مادر، واردشدن چنین اتهامات بسیار خطرناک است، ما همین فعلاً هم به یک بن‌بست بسیار جدی مواجه شده ایم، تمام دخترهای پرورشگاه علاوالدین عریضه‌هایی را کرده اند، اینها این عرایض را به پارلمان افغانستان و همچنان تمام شان شصت و مهر شان را کرده اند، اینها خواهان جبران صدمه‌ای که به آنها رسیده (استند)".

او از رسانه‌ها خواست که با دقت تمام گزارش شان را تهیه کنند و با نشر شایعات، به افراد و نهادها اتهام وارد نکنند.

مسأله آزار و اذیت کودکان بی‌سرپرست در پرورشگاه، سبب نگرانی اعضای ولسی جرگه نیز شده است.

قدرت‌الله سهاک یک عضو ولسی جرگه امروز از هیأت اداری این مجلس خواهان پیگیری جدی این قضیه شد و گفت که کودکان پرورشگاهی برای وی درخواستی را فرستاده اند تا هیأتی این مسأله را بررسی کند.

در همین حال، عبدالرووف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت "درخواست رسمی آنها آمده بود، من ارجاع کردم به کمیسیون فرهنگی، حتماً آنجا تشریف می‌برند، این قضیه را بررسی می‌کنند و گزارش را به تالار می‌آورند".

کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز گفت که هنوز شکایت‌های مؤثق در مورد آزار و اذیت کودکان در پرورشگاه علاوالدین در این کمیسیون ثبت نشده است.

اما احمدبلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت "ناظرین ما به صورت متداوم از این محلات نظارت می‌کنند، در این مورد همکاران نظارتی ما مأموریت گرفته اند که این مسأله را به صورت جدی تعقیب می‌کنند و در صورت اثبات این قضیه، این قضیه را تعقیب خواهیم کرد و با نهادهای عدلی و قضایی یافته‌های خود را شریک خواهیم ساخت.

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، در این حال از بهبود وضعیت کودکان بی‌سرپرست در پرورشگاه‌های افغانستان نیز خبر داد و گفت که اکنون محل بودوباش این کودکان به شکل عصری در کابل و بلخ تغییر یافته است و در سایر ولایات نیز تعمیرهای معیاری جدید و سهولت‌ها برای آنان فراهم می‌گردد.

بر اساس ارقام این وزارت، در سطح افغانستان ۷۲ پرورشگاه موجود است که ۳۲ پرورشگاه دولتی و۴۰ پرورشگاه خصوصی به ۱۳۵۰۰طفل بی‌سرپناه خدمات را عرضه می‌کنند.

به گفتۀ مقام‌های وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، اطفال یتیم و بی‌سرپناه که در پرورشگاه‌ها تربیت می‌شوند، نظر به توانایی‌های شان جهت فراگیری تحصیلات عالی به خارج از کشور اعزام می‌شوند و در کنار آن به سَیر علمی نیز می‌روند.

اما کمیسیون حقوق بشر افغانستان با آنکه یک سلسله اقدامات حکومت افغانستان را در راستای بهبود پرورشگاه‌های این کشور تأیید کرد؛ اما سخنگوی این کمیسیون گفت که هنوز هم مشکلاتی در بخش فراهم‌کردن سرپناه، خوابگاه، غذا، معارف و صحت وجود دارد که حقوق کودکان پرورشگاهی به صورت اساسی تأمین نمی‌گردد.

XS
SM
MD
LG