لینک های دسترسی

Breaking News

رقم تلفات رویداد امروز کابل به ۸۰ نفر رسید


این انفجار ساعت ۲:۳۰ پس از چاشت امروز زمانی به وقوع پیوست که مظاهره‌کنندگان در منطقۀ دهمزنگ کابل تجمع کرده بودند.
این انفجار ساعت ۲:۳۰ پس از چاشت امروز زمانی به وقوع پیوست که مظاهره‌کنندگان در منطقۀ دهمزنگ کابل تجمع کرده بودند.

رئیس جمهور افغانستان، روز یکشنبه را به خاطر رویداد مرگبار روز شنبه در ساحۀ دهمزنگ کابل، ماتم عمومی اعلام کرد.

ارگ در اعلامیه یی اذعان داشته است که بیرق افغانستان روز یکشنبه ۳ اسد در تمام مراکز دولتی آن کشور و ماموریت های دیپلوماتیک افغانستان در خارج نیمه برافراشته خواهد بود.

شب گذشته تا حوالی ۳:۲۰ صبح باوجود تاکید گارنیزیون کابل، مردم در محل انفجار با روشن کردن شمع ها نشسته و قرآن تلاوت کردند.

آنان گفته بودند که محل رویداد را "ترک نخواهند کرد." رگزار کنندگان مظاهرات "جنبش روشنایی" گفته بودند که "در این راه خون داده اند و تا حصول اهداف شان به مظاهرات ادامه خواهند داد."

اما عبدالحی ورشان خبرنگار صدای امریکا که از محل دهمزنگ کابل حوالی ۶:۴۰ صبح گزارش داده گفت که مظاهره کنندگان در تفاهم با جنرال مراد علی مراد، معاون لوی درستیز اردوی افغانستان و اکرام الدین یاور، معین اداری وزارت داخلۀ افغانستان، منطقۀ دهمزنگ را ترک کردند.

وسایط اطفاییه مصروف شستشوی خون از منطقۀ رویداد است و مردم هم به دوکان های خود برگشته و تلاش می کنند شیشه های شکسته را از محل پاکسازی کنند.

گزارشگر صدای امریکا گفت که کانتینر ها از ساحۀ دهمزنگ برداشته شده و جاده به روی ترافیک باز است.

جمع کثیری از مظاهره کنندگان روز شنبه در پای محل رویداد به یادبود ازکشته شدگان حملۀ روز شنبه شمع روشن کرده و مجلس تلاوت قرآن را برگزار کرده اند.
جمع کثیری از مظاهره کنندگان روز شنبه در پای محل رویداد به یادبود ازکشته شدگان حملۀ روز شنبه شمع روشن کرده و مجلس تلاوت قرآن را برگزار کرده اند.

از جانب دیگر خیراالله رسولی خبرنگار سرویس دری صدای امریکا گفت که در صحبت با مسوولین جنبش روشنایی و مقامات ارشد امنیتی، توافق شده تا یک کمیسیونی متشکل از اعضای جنبش روشنایی، حکومت و سازمان عفو بین الملل یا هم انترپول تشکیل شود تا در بارۀ این رویداد تحقیق صورت گیرد.

اعضای جنبش روشنایی خواسته اند تا پس از تحقیق، نتایج آن علنی اعلام شود و افرادیکه در این رابطه سهل انگاری کرده اند مجازات گردند.

قرار است امروز مردم در منطقۀ مصلای مزاری در دشت برچی جمع شده و برای تدفین کشته شدگان در تپۀ امید سبز در غرب کابل تصمیم گرفته شود.

در مذاکرات میان اعضای جنبش روشنایی و مقامات ارشد امنیتی و دفاعی، اعضای جنبش خواسته اند تا "پیشنهادات آنان بدون ایجاد کمیسیون از طریق جنرال مراد به حکومت پیشکش شود و اگر اینبار هم حکومت از مصلحت کار گیرد، یکبار دیگر آنان با قدرت بیشتر به جاده ها خواهند ریخت."

این انفجار حوالی ساعت ۲:۳۰ پس از چاشت امروز زمانی به وقوع پیوست که مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی در منطقۀ دهمزنگ کابل تجمع کرده بودند.

وزارت داخلۀ افغانستان رقم تلفات را ۸۰ تن اعلام کرده گفته اند که بیش از ۲۰۰ تن در آن رویداد مجروح شده است.

در اعلامیۀ آن وزارت آمده است که در میان کشته شدگان و مجروحین مسوولین امنیتی و دفاعی به شمول آمرین حوزۀ اول، سوم و ششم نیز شامل است.

به اساس یافته های ابتدایی پولیس، "انتحار کنندگان سه تن بودند که فرد اول خود را منفجر ساخته، دومی انتحار ناقص داشته و دهشت افگن سومی هم با ضرب گلولۀ نیروهای امنیتی کشته شده است."

طالبان با نشر اعلامیه یی، گفته است که در آن رویداد دست نداشته است اما گروه داعش مسوولیت حمله را به عهده گرفته گفته است که دو حامی آنان بااستفاده ازکمربند های انتحاری آن حمله را انجام داده اند.

مظاهرات پیش از حملۀ انتحاری روز شنبه در جادۀ دهمزنگ
مظاهرات پیش از حملۀ انتحاری روز شنبه در جادۀ دهمزنگ

مسوولین صحت عامۀ افغانستان وضعیت صحی بسیاری مجروحین را وخیم خوانده از احتمال افزایش رقم تلفات ابراز نگرانی کرده اند.

رئیس نشرات وزارت صحت عامۀ افغانستان افزود که زخمیان برای مداوا به شفاخانه‌های کابل منتقل گردیده اند و از تمام امکانات برای مداوای آنان کار گرفته می‌شود.

در همین حال مسؤولان شفاخانه استقلال به صدای امریکا گفته اند که بیش از ۸۰ زخمی به آن شفاخانه منتقل گردیده اند.

واکنش های ملی و بین المللی

ریاست جمهوری وقوع انفجار در بین مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی را در ساحۀ بریکوت شهر کابل تأیید کرده و گفته است که در بین قربانیان حادثه، نیروها و منسوبین امنیتی نیز شامل اند.

رئیس جمهور غنی در بیانیه‌ای با قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده و گفته است، عناصر تروریستان در بین جنبش روشنایی با استفاده از فرصت رخنه کرده است و شماری از انفجارات را انجام دادند.

به گفتۀ رئیس جمهور، این انفجارها، علاوه بر سبب کشته و زخمی‌شدن شماری از مظاهره‌کنندگان، واردشدن تلفاتی به نیروهای امنیتی نیز شده است.

آقای غنی به تمام مقامات دولتی دستور داده است که برای درمان زخمیان این رویداد از تمام امکانات کار بگیرند.

یکتن از مظاهره کنندگان، پس از وقوع حملۀ انتحاری در دهمزنگ کابل
یکتن از مظاهره کنندگان، پس از وقوع حملۀ انتحاری در دهمزنگ کابل

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در بیانیه‌ای، با خانواده‌های قربانیان ابراز تسلیت و محکومیت این رویداد، آن را کار تروریستان خوانده است.

آقای عبدالله افزوده که دهشت‌افگنان با این کار شان نمی‌توانند اتحاد اقوام افغانستان را از بین ببرد.

شاهدان رویداد می‌گویند که آنها در داخل خیمه احتجاج بودند که صدای یک انفجار بلند شد و این تحصن آنان به هرج و مرج مبدل گردید.

ایالات متحده با "شدیدترین الفاظ" حملۀ مرگبار در کابل را محکوم کرد. جاش ارنست، سخنگوی قصرسفید گفت "حملۀ شنیع بیشتر به خاطری نفرت انگیز تر" شد که افراد ملکی را در یک مظاهرۀ مسالمت آمیز هدف قرار داد.

آقای ارنست می گوید که ایالات متحده و جامعۀ بین المللی در مبارزه علیه نیرو هایکه امنیت، ثبات و رفاه آن کشور را تهدید می کنند، در کنار مردم و حکومت افغانستان قرار دارند.

صبح روز شنبه جنبشی موسوم به "روشنایی" متشکل از اعضای جامعۀ مدنی، سیاسیون و صدها حامیان شان در اعتراض به تغییر لین برق وارداتی ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از بامیان به سالنگ، در کابل آغاز کردند.

مظاهره‌کنندگان با سر دادن شعارهای "عدالت، عدالت، هم‌صدا شويد تا رها شويد، توتاپ حق ماست، مرگ به تبعيض و زنده باد روشنايى" به سوی مرکز شهر کابل حرکت کردند؛ اما در منطقۀ بریکوت دهمزنگ شهر کابل، راه به روی آنان از سوی نیروهای امنیتی مسدود بود و معترضان در همانجا به اعتراضات شان پرداختند.

این انفجار در حالی صورت می‌گیرد که پولیس گارنیزیون کابل از وقوع چنین حملۀ قبلاً خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG