لینک های دسترسی

Breaking News

کابل ارزیابی سری امریکا را نادرست خواند


نیروهای امنیتی افغانستان به چندین میلیارد دالر کمک سالانهء امریکا نیاز دارند
نیروهای امنیتی افغانستان به چندین میلیارد دالر کمک سالانهء امریکا نیاز دارند

شانزده اداره اطلاعاتی امریکا از بدتر شدن اوضاع افغانستان هشدار داده اند اما کابل می گوید جای نگرانی نیست.

وزارت خارجه افغانستان یک گزارش سری اطلاعاتی دولت امریکا در باره اوضاع افغانستان در چند سال آینده را کم اهمیت خوانده و گفته است که پیش بینی های این گونه گزارش ها بیشتر نادرست ثابت شده است.

گزارش "ارزیابی اطلاعاتی ملی" که از سوی شانزده ادارهء اطلاعاتی و امنیت ملی امریکا تهیه شده از گسترش نفوذ طالبان و دیگر گروه های مسلح در افغانستان تا سال ۲۰۱۷ هشدار داده است.

روزنامه واشنگتن پست که به نسخه یی از این گزارش سری دست یافته است محتویات کلی آنرا فاش ساخته است.

این روزنامه بنقل از گزارش اطلاعاتی نوشته است که اگر کابل و واشنگتن موافقتنامه امنیتی دوجانبه را امضاء نکنند، پس از بیرون شدن نیروهای خارجی، افغانستان شاید در هرج و مرج فرو رود.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اما این نگرش را نادرست می خواند. "در بیشتر از یک مورد، این گونه ارزیابی ها بصورت کامل یا هم تا اندازه یی زیاد نادرست ثابت شده بود."

آقای موسی زی با اشاره به گزارش های اطلاعاتی حکومت امریکا در سال های گذشته گفت که رویدادها و حوادث، این گونه پیش بینی ها را غلط از آب درآورده است.

نیروهای افغان

گزارش اطلاعاتی حکومت امریکا از توانایی نیروهای افغان برای دفع تهدیدهای امنیتی، بویژه در نبود حضور و حمایت نیروهای بین المللی، اظهار تردید کرده است.

افغانستان بیشتر از سه صد هزار منسوب پولیس و اردوی ملی دارد که مصارف سالانه آنها به بیشتر از چهار میلیارد دالر می رسد. ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو تعهد دادن چندین میلیارد دالر در سال را به نیروهای امنیتی افغان کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت نیروهای امنیتی افغان توان تامین امنیت کشور را، بطور مستقل، دارند. آقای موسی زی همچنان گفت که بیشتر از نود در صد مردم افغانستان بر نیروهای امنیتی افغان اعتماد دارند.
XS
SM
MD
LG