لینک های دسترسی

Breaking News

غفلت محافظین از عوامل کشته شدن ۹ تن در سرینا


نیرو های پولیس افغان در جوار هوتل سرینا
نیرو های پولیس افغان در جوار هوتل سرینا
وزارت داخلۀ افغانستان، رقم کشته شدگان حمله بر هوتل سرینا را ۹ تن اعلام کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، روز جمعه گفت که پولیس در بارۀ چگونگی دخول مواد منفجره و شش تفنگچه در داخل هوتل - باوجود تدابیر شدید امنیتی -تحقیقات را آغاز کرده است. به گفتۀ آقای صدیقی، در آن رویداد شش تن مجروح شده است.

در جملۀ مجروحین، حبیب الله گل، عضو شورای ملی افغانستان، یک طفل، دو عضو نیروی خاص پولیس، یک محافظ هوتل و یک شهروند خارجی شامل است.

در میان کشته شدگان پنج افغان (دو زن، دو طفل خوردسال و یک مرد) و چهار خارجی (دو شهروند بنگله دیشی، یک کانادایی و شهروند پاراگوای) شامل اند.

آقای صدیقی گفت که سردار احمد، خبرنگار ای ایف پی، همراه با همسر و دو طفلش که پنج و شش سال عمر داشتند، در میان کشته شدگان شامل می باشند. یک طفل این خبرنگار همین اکنون در حالت کوما به سر می برد.

چهار حمله کننده که به بهانۀ خوردن غذا، وارد هوتل سرینا در مرکز شهر کابل شده بودند، پس از درگیری با پولیس کشته شدند.

سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در محل رویداد به رادیوآشنا گفته بود که حمله کنندگان "کمتر از هژده سال عمر داشتند و پس از تلاشی مختصر محافظین، همراه با تفنگچه های کوچک شان که در جراب خود پنهان کرده بودند، بر محافظین حمله ور شدند که پس از درگیری با نیرو های امنیتی از پا درآمدند."

غفلت و بی پروایی محافظین

آقای صدیقی، روز جمعه، محافظان هوتل سرینا را به بی پروایی و غفلت متهم کرده گفت باوجودیکه حکومت افغانستان چندین مرتبه از مسؤولین هوتل سرینا خواسته اند تا مسؤولیت تامین امنیت آن هوتل را به دست پولیس افغانستان بسپارد اما آنان قبول نکرده و محافظین یک شرکت امنیتی خصوصی مسؤولیت تامین امنیت هوتل سرینا را به دوش دارند.

وزارت داخلۀ افغانستان دست داشتن شبکۀ حقانی را در حملۀ شب گذشته بر هوتل سرینا رد نکرد اما گفت که حملات اخیر برای اخلال روند انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی شده است.

یکتن از کارمندان هوتل سرینا در ارتباط تلیفونی با برادرش گفته است که پس از حمله، مهمانان و کارمندان هوتل به زیرزمینی منتقل شده بودند.

همایون شعیب، خبرنگار تلویزیون آشنا به نقل از آقای صدیقی گفت که حمله کنندگان، حوالی ساعت شش شام وارد هوتل شدند و نزدیک ۹ شب حمله را آغاز کردند.

ریاست جمهوری افغانستان، روز جمعه حمله بر هوتل سرینا و کشته شدن خبرنگار افغان را با خانواده اش و همۀ قربا نیان دیگر آن رویداد را به شدت محکوم کرده است.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان ضمن محکوم کردن این رویداد گفته است که آن عمل غیر انسانی کار دشمنان ملت افغانستان است که نمی خواهند امنیت و ثبات در کشور پایدارگردد.

نیرو های بین المللی کمک به امنیت یا آیساف نیز با نشر خبرنامه یی، حمله بر هوتل سرینا و کشته شدن غیرنظامیان را محکوم کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با پیامی به رسانه ها مسوؤلیت حمله را بر عهده گرفته گفته است که حمله کنندگان خارجی ها و شخصیت های برجستۀ را هدف قرار دادند که برای تجلیل از سال نو در هوتل گرد هم آمده بودند.

سخنگوی طالبان به رسانه گفته است که افراد مسلح همراه با راکت و واسکت های انتحاری وارد هوتل شده بودند که سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان ادعا ها او را رد کرد.

هوتل سرینا، در یکی از امن ترین منطقۀ کابل موقعیت دارد که بیشتر مهمانان آن را شهروندان خارجی تشکیل می دهد که در گذشته نیز شاهد حملۀ افراد مسلح طالبان بوده است.

این حمله در حالی صورت گرفت که قرار است به تاریخ هفتم حمل سال ۱۳۹۳ شماری از سران کشور های منطقه برای تجلیل از جشن بین المللی نوروز که برای نخستین بار در منطقۀ پغمان برگزار می گردد، وارد کابل شوند.
XS
SM
MD
LG