لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر سرینا کار طالبان نبود – امنیت ملی


در حمله بر هوتل سرینا نه غیرنظامی افغان و خارجی کشته شد.
در حمله بر هوتل سرینا نه غیرنظامی افغان و خارجی کشته شد.
ریاست امنیت ملی افغانستان در جلسۀ شورای امنیت ملی آن کشور گزارش داده است که بر اساس یافته های آن نهاد، طالبان و شبکه حقانی از حمله بر هوتل کابل-سرینا اطلاع نداشته اند. حالانکه اندکی پس از این رویداد طالبان مسوولیت آن را به دوش گرفتند.

ریاست جمهوری افغانستان به استناد گزارش نهاد های امنیتی افغان با نشر خبرنامه یی گفته است که بر بنیاد شواهد و تحلیل های مقدماتی اطلاعاتی، حملۀ دهشت افگنی بر هوتل کابل سرینا "مستقیماً توسط استخبارات بیرونی اجرأ شده است".

خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان از کدام کشور مشخصی نام نبرده است، اما در گذشته همچو بیانات اشاره به دستگاه های استخباراتی منطقه به ویژه استخبارات نظامی پاکستان یا ISI داشته است.

از سویی هم ریاست امنیت ملی افغانستان گفته است که چندی پیش یک دیپلومات پاکستانی که بنام استفاده از کلپ ورزشی هوتل کابل-سرینا به آن مکان رفت و آمد داشت، در حال فلمبرداری از دهلیز های این هوتل دیده شده بود.

یافته های ریاست امنیت ملی افغانستان همچنان تاکید می کند که شرکت خصوصی امنیتی “Shield” با وصف داشتن محافظین و امکانات پیشرفتۀ تخنیکی در تامین امنیت و بازرسی بدنی مهاجمان مسلح و رویارویی با آنان "کاملاً نا مؤفق" بود.

اعتراض فعالان

از سوی دیگر صدها تن از نمایندگان رسانه ها، نهاد های جامعه مدنی و باشندگان کابل امروز با راه اندازی مظاهرات ضد حکومتی و ضد طالبانی در برابر هوتل کابل- سرینا اعتراض شان را نسبت به تلفات غیر نظامیان و کودکان در نتیجه حملات طالبان ابراز کردند.

در همین حال طالبان روز یک شنبه با نشر خبرنامه یی گفته اند که سردار احمد، خبرنگار فرانس پرس و اعضای خانوادۀ وی به ضرب گلولۀ طالبان نه بلکه در گلوله باری نیرو های امنیتی هوتل کابل سرینا کشته شده اند. اما مقام های افغان مهاجمین را به کشتن غیرنظامیان در این رویداد متهم می کنند.

مظاهره کنندگان با سر دادن شعار ها، حکومت را به سیاست های دوگانه و آنچه به گفتۀ آنان طالبانی است، متهم کردند. آنان با نشر قطعنامه یی از نامزدان ریاست جمهوری خواستند تا موضع شان را در برابر طالبان بصورت واضح و شفاف به مردم اعلام کنند.

با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در افغانستان، حملات طالبان که از پیش به اخلال این روند تعهد کرده بودند، در کابل و سایر شهر های افغانستان شدت گرفته است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG