لینک های دسترسی

Breaking News

معترضان: خواست‌ ما پذیرفته نشود، تظاهرات را ادامه می‌دهیم


این تظاهرات از جاده شهید مزاری در غرب کابل هفت صبح به وقت محل آغاز گردید و تا چهارراهی دهمزنگ ادامه یافت.
این تظاهرات از جاده شهید مزاری در غرب کابل هفت صبح به وقت محل آغاز گردید و تا چهارراهی دهمزنگ ادامه یافت.

قرار بود هزاران مظاهره‌کننده‌ در کابل، تظاهرات شان را تا دروازه‌های ارگ ادامه دهند؛ اما به دلیل مسدود بودن راه‌های منتهی به ارگ، در چهارراهی دهمزنگ توقف کردند.

همزمان با آغاز تظاهرات گستردۀ شورای عالی مردمی جنبش روشنایی در کابل به دلیل تغییر مسیر برق ترکمنستان از بامیان به سالنگ، شهر کابل چهرۀ نظامی به خود گرفته است. اعتراض‌کننده‌گان با حمل شعارهای تأمین عدالت اجتماعی و انکشاف متوازن، حکومت افغانستان را به برخورد دوگانه با شهروندان متهم کردند.

اما نیروهای امنیتی در مناطق مرکزی شهر، راه‌های منتهی به ارگ ریاست جمهوری و ساحات دیپلماتیک را با گذاشتن کانتینرها در جاده‌ها، مسدود کرده اند. عبور و مرور وسایط نقلیه در جاده‌های مرکزی کابل و در برخی ساحات رفت‌وآمد عابران پیاده ممنوع است.

در اعتراضات امروزی محمدکریم خلیلی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان، شماری از وکلای مردم در ولسی جرگه، سیاسیون و شهروندان کابل که اکثراً از قوم هزاره اند، اشتراک کردند.

کریم خلیلی معاون رئیس جمهور پیشین افغانستان و یکی از سران معترضین در تظاهرات امروز گفت که انتقال برق ترکمنستان حق مردم مناطق مرکزی افغانستان است و با این حرکت‌های مدنی، مردمی که محروم مانده اند، می‌توانند به آرزوی شان برسند.

آقای خلیلی گفت که هدف این حرکت مدنی رفتن به سوی ارگ ریاست جمهوری بود؛ اما به دلیل مسدود بودن راه‌ها، اعتراضات شان را در همین‌جا پایان می‌بخشند؛ اما معترضین هشدار دادند که اگر به خواست‌های آنان توجه نشود، دوباره به جاده‌ها خواهند آمد و به تظاهرات شان ادامه خواهند داد.

این جنبش خواهان لغو فیصله اخیر کابینه افغانستان و تطبیق هر چه عاجل انتقال برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان است.

هم‌زمان با این، ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، برگزاری گردهمایی‌ها و تظاهرات مسالمت‌آمیز را در مطابقت با قانون از حقوق مسلم و اساسی شهروندان کشور می‌داند.

شاه‌حسین مرتضوی یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور افغانستان که این اعلامیه را از طریق رادیو و تلویزیون دولتی می‌خواند، گفت که از دو هفته به این طرف، دولت برای تبادل نظر، شنیدن نظریات معترضان و برای رفع مشکل به پیش آمده، تلاش کرده است.

به گفتۀ وی، یکی دیگر از اهداف تلاش حکومت، جلوگیری از رکود منابع تمویل پروژه حفظ و انتقال برق نیز بوده است.

او گفت "تغییر مسیر برای انتقال برق از مسیر بامیان به سالنگ در کابینه حکومت قبل بر می‌گردد، اما حکومت وحدت ملی به منظور تأمین برق ولایت بامیان پروژۀ برق ۵۰۰ کیلوولت نهایی شده در سال ۲۰۱۳ را برای مدت شش ماه به تعویق انداخت. در این مدت، کمیتۀ موظف شده بود تا تمامی امکانات را غرض تأمین برق ولایت بامیان و دریافت منابع آن جستجو و روی دست گیرد."

مرتضوی افزود که حکومت بارها از رهبران سیاسی، بزرگان و معترضان خواستار گفتگوهای مستقیم شده است. این در حالی است که معترضان هنوز به این خواست رئیس جمهور افغانستان پاسخ مثبت نداده و در نشست‌های ارگ ریاست جمهوری اشتراک نکرده اند.

از سوی دیگر ریاست جمهوری افغانستان دیروز با صدور حکمی کمیسیونی را برای بررسی مسیر انتقال پروژۀ برق ۵۰۰ کیلوولت توظیف کرده و تا زمان پایان بررسی و گزارش کمیسیون مؤظف، پروسۀ اجرایی و تدارکاتی مرتبط با این پروژه –از پلخمری تا ارغندی کابل- را به حالت تعلیق در آورده است.

اما این تصمیم حکومت هم، قناعت معترضان را فراهم نکرد و امروز کابل شاهد تظاهرات گستردۀ جنبش روشنایی بود.

در این حال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که حکومت به منظور تأمین بهتر تظاهرات، تدابیر همه جانبه را روی دست گرفته و از معترضان خواست که با نیروهای امنیتی همکار باشند و تظاهرات شان را مسالمت‌آمیز انجام دهند.

اما مظاهره‌کننده‌گان به دلیل گذاشته‌شدن کانتینرها در جاده، خشمگین شدند و این کار حکومت را تقبیح کردند. آنان گفتند که حکومت با این کارش می‌خواهد صدای عدالت‌خواهی را خاموش کند؛ اما به گفتۀ آنان جنبش روشنایی صدای خود را به جهانیان به هر گونه‌ای که باشد، می‌رساند.

مظاهره‌کننده‌گان کانتینرها را هدف پرتاب سنگ قرار دادند؛ زمانی که خبرنگاران از این حرکت معترضین تصویربرداری می‌کردند، حدود هفت خبرنگار از سوی آنان مورد لت‌و کوب قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG