لینک های دسترسی

Breaking News

ادارات ولایت کندهار بل ۱۰ سالۀ برق را نپرداخته اند


دفتر والی کندهار و اکثریت ادارات دولتی از ۱۰ سال به این طرف پول برق شان را پرداخت نکرده اند.

مقامات ولایت کندهار می پذیرند که پول برق مصرف شده را طی ۱۰ سال گذشته نپرداخته اند، و آنها دلیل آن را نبود بودجه کافی برای مصارف برق آن ولایت عنوان می کنند.

موسسۀ برشنا می گوید که سالانه به ارزش ۹۴ میلیون افغانی برق را در کندهار توزیع می کند، اما عاید آن شرکت فقط ۲۰ میلیون افغانی است.

مسئولین شرکت برشنا در ولایت کندهار می گویند به ارزش ۷۳.۹ میلیون افغانی برق غارت می گردد.

سید جان خاکریزوال، رئیس شورای ولایتی کندهار هشدار می دهد در صورتی که تا ۱۰ روز دیگر، پول برق پرداخته نشود، نام افراد و اداراتی را افشأ خواهد کرد که از پرداخت مصارف برق سر باز زده اند.

امکان کم شدن تولید برق

انجنیر سید رسول مسئول شرکت برشنا در کندهار دراین باره به رادیو آشنا گفت "اگر شرکت برشنا کندهار مصارف و عواید خویش را تکمیل نه سازد، حل مشکل برق این شهر نا ممکن بوده و باشنده ها را با کمبود بیشترانرژی مواجعه خواهد ساخت."

درهمین حال سید جان خاکریز وال، رئیس شورای ولایتی کندهار نیز فساد اداری، خیانت و سو استفاده از قدرت در ادارات دولتی کندهار را دلیل اساسی کمبود انرژی عنوان می کند.

جاوید فیصل، سخنگوی ولایت کندهار به رادیو آشنا تادیه نکردن پول برق را توسط ادارات دولتی پذیرفت و افزود که آنها "منکر نیستند ولی مشکل دراین جا بود که بودجه برای مصارف برق برای شان اختصاص داده شده بود بسیار کم بود ولی مصارف برق شان نهایت زیاد بود."


سخنگوی والی کندهار می گوید در صورت نپرداختن پول باقی مانده، ولایت اقدامات تعقیبی را اتخاد خواهد کرد.

کندهار قابلیت تولید ۴۰ میگا وات برق را دارد از بند کجکی و ماشین آلات دیزلی تمویل می گردد، و باگذشت بیش از یک دهه، برعلاوه آن که افزایش نه یافته، به گفتۀ مقامات برشنا، مقداری آن هم از سوی زورمندان غارت می گردد.

مسئولین موسسۀ برشنا در کابل نیز ماه گذشته شکایت داشتند که جنرال عبدالرشید دوستم، یکی از چهره های پرنفوذ بل برق خود را نپرداخته است. آقای دوستم این خبر را توطیۀ سیاسی علیه خود عنوان کرده بود.
XS
SM
MD
LG