لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت زندانیان در محبس قندهار


وضعیت زندانیان در محبس قندهار
وضعیت زندانیان در محبس قندهار

زندان قندهار که در منطقۀ "سرپوزه" در نزدیکی شاهرای قندهار- هرات موقعیت دارد، با فرار در حدود 500 زندانی در ماه ثور سال روان تقریباً خالی گردید.

اکنون با گذشت هفت ماه، به گفته زندانیان این محبس بر علاوه مشکلات دیگر، ازدحام زندانیان به حدی رسیده که در اطاقی به مساحت چهار متر مربع به تعداد 14 الی 16 زندانی جا داده شده است .

محیب الله زندانی محبس قندهار می گوید که اطاقهای این زندان دارای رطوبت است که به دلیل آن اکثر زندانیان با مشکلات صحی روبرو شده اند. وی همچنان از غذای زندان نیز شکایت دارد.

"نصف نان را به زندانیان میدهند که ان هم سوخته می باشد. همچنان تعداد زندانیان هم آنقدرزیاد است که شب ها به مانند خشت در اطاق ها چیده شده و از یک پهلو به دیگرگشته نمیتوانیم."

دگروال غلام فاروق مدیر زندان قندهار شماری از مشکلات داخل زندان را که به سبب تجمع بیش از حد زندانیان به وجود آمده است پذیرفته و به رادیو آشنا گفت که اطاق های زندانیان که قبلآ نا مناسب بود اکنون به کمک تیم باز سازی ترمیم گشته است.

قبلاً در زندان قندهار به محبوسین حرفه های خیاطی ، گلدزوی ، نجاری و موره دوزی آموزش داده میشد؛ ولی اکنون این پروسه نیز متوقف گردیده است. به گفتۀ مدیر محبس تلاشها برای احیای دوبارۀ این آموزش ها که در زندگی زندانیان نقش به سزایی داشت ،آغاز گردیده است.

غلام فارق مدیر زندان قندهار می گوید که وی مقامات ارشد را در جریان مشکلات موجود قرار داده است.

توریالی ویسا والی قندهار به رادیو آشنا در باره تجمع بیش از حد زندانیان درزندان این ولایت گفت که شکی نیست که در زندان مشکلاتی وجود دارد. برای این که این زندان 70 سال قبل تنها برای چند زندانی ساخته شده است ولی اکنون با افزایش جنایات ، شمار زندانیان نیز افزایش یافته است.

والی قندهار این مساله را نیز پذیرفت که مشکلاتی در محاکم موجود است که به دوسیه های زندانیان به وقت رسیده گی نمی شود و ازاینرو زندانیان در بی سرنوشتی به سر میبرند.

ویسا گفت "نهادهای عدلی ما ضعیف است در این شک نیست څارنوالی مان نیز به همین شکل بوده و افراد غیر مسلکی در آنجا کار میکنند. سرنوشت این زندانیان باید هرچی زود تر تعیین گردد کسی که مجرم است جزایش تعیین شوه و اگر مجرم نیست باید آزاد گردد تا به خانه خود بر گردد."

XS
SM
MD
LG