لینک های دسترسی

Breaking News

لیفین: آیندۀ افغانستان امیدوار کننده است


رئیس کمیته خدمات نظامی سنای ایالات متحده می گوید که افغانستان در عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی پیشرفت های زیادی داشته است، ولی هنوز هم به کمک های جامعه بین المللی نیازمند است.

این سناتور با نفوذ امریکایی می گوید که آغاز کار حکومت وحدت ملی در افغانستان امیدوار کننده است، زیرا در نخستین روز های کاری حکومت جدید توافقنامه امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده و ناتو امضا شد و رسیدگی به قضیۀ کابل بانک از سر گرفته شد.

کارل لیفین، رئیس کمیته خدمات نظامی سنای ایالات متحده گفت که اولین عملکرد های حکومت جدید در افغانستان مایۀ امیدواری برای آیندۀ بهتر افغانستان است، زیرا به باور او، رهبران حکومت وحدت ملی، نه به آجندای گروه گرایی و فرقه گرایی، بلکه به عمران افغانستان تمرکز کرده اند.

آقای لیفین در نشستی در انستیتیوت صلح ایالات متحده گفت که هدف اصلی ماموریت امریکا در افغانستان، تقویت قوای امنیتی آن کشور است تا از مردم شان حراست کنند. او گفت که این انکشاف "بدترین کابوس برای طالبان است."

بعد از آغاز کار حکومت جدید، گروه طالبان حملات شان را در نقاط مختلف افغانستان افزایش داده اند. در دو هفته گذشته، شهر کابل به تنهایی، شاهد هفت حمله گروه طالبان بود. ولی آقای لیفین می گوید که نیرو های افغان بالاتر از توقع نظامیان امریکایی، به پیشرفت های قابل ملاحظه دست یافته اند.

سناتور لیفین افزود "قوای امنیتی افغان موفقانه به حملات طالبان پاسخ داده اند؛ امینت دو دور انتخابات را تامین کردند. طالبان تهدید کردند تا از انتقال صلح آمیز قدرت جلوگیری کند، ولی به گونه چشمگیری ناکام ماندند."

این سناتور دیموکرات می گوید که بعد از سال ۲۰۱۶، مسوولین نظامی امریکا مستقر در افغانستان باید اوضاع آن کشور را ارزیابی کنند و با در نظر داشت وضیعت امنیتی، پیشنهادات شان را به رئیس جمهور امریکا ارائه کند.

آقای لیفین گفت که ایالات متحده و شرکای بین المللی آن در افغانستان دستآورد های فروانی داشته است و این پیشرفت ها باید درک شود، در غیر آن، آنچه به دست آمده است، ممکن از دست برود.

آقای لیفین افزود که ایالات متحده و شرکای بین المللی آن تلاش دارند تا افغانستان بار دیگر به لانۀ امن دهشت افگنانی مبدل نشود که ممکن بر امریکا و دیگران حمله کنند.

حکومت افغانستان به تازگی اعلام کرد که در چند ماه گذشته اقتصاد افغانستان به دلیل بُن بست انتخابات ریاست جمهوری بیش از پنج میلیارد دالر متضرر شده و اقتصاد کشور در وضیعت بد قرار دارد.

اما این سناتور امریکایی می گوید که وضعیت اقتصادی افغانستان در مقایسه با زمان طالبان به مراتب بهتر شده است. با اینحال او تاکید دارد که برای تداوم و خودکفایی اقتصادی، افغانستان برای چندین سال نیاز به کمک های ایالات متحده و سایر شرکای بین المللی دارد.

این سناتور پر نفوذ امریکایی در مورد پیشرفت های سیاسی، اقتصادی و نظامی افغانستان خوشبین است، اما هوشدار می دهد که در نبود کمک های دوامدار بین المللی، همه دستآورد های سالیان گذشته ممکن از دست برود.

به باور این سناتور امریکایی، قوای افغان برای تامین امنیت و مبارزه بر ضد گروه طالبان متعهد اند، ولی آنان به کمک های جامعه بین المللی در قسمت آموزش، تجهیزات زمینی و هوایی نیاز دارند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG