لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی برای امضای توافقنامه امنیتی شرایط دارد


شرایط آقای کرزی برای امضای توافقنامه امنیتی با امریکا انتقاداتی در قبال داشته است
شرایط آقای کرزی برای امضای توافقنامه امنیتی با امریکا انتقاداتی در قبال داشته است
چهل و شش کمیته از ۵۰ کمیته کاری لویه جرگه در پایان دو روز بررسی متن توافقنامه امنیتی با امریکا، تاکید کردند که این طرح باید پیش از پایان سال جاری میلادی به زودترین فرصت امضا شود.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در بیانیه خود گفت که برای مطمئن شدن از اینکه توافقنامه امنیتی موجب تامین صلح و امنیت در افغانستان شود، 'مرحله تطبیق' برای این توافقنامه باید در نظر گرفته شود.

آقای کرزی به روز یکشنبه خطاب به اشتراک کنندگان لویه جرگه گفت "صلح شرط ماست در این قرارداد، امریکا برای ما صلح بیاورد، ما این قرارداد را به همراه به هر دو دیده منظور داریم و امر شما را قبول کرده امضا اش میکنیم."

رئیس جمهور افغانستان همچنان از برگزاری انتخابات شفاف در کشور بحیث یکی از شرایط او برای امضاء این توافقنامه یاد کرد.

انتقادات

فضل سانچارکی، سخنگوی ائتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله می گوید در این مرحله پیشنهاد این ائتلاف این است که امضای پیمان امنیتی با امریکا با انتخابات رتبط داده نشود.

آقای سانچارکی گفت "فکر میکنم تمام تلاش حامد کرزی این است که به یک شکلی تضمین های شخصی از امریکا برای خود اتخاذ کند و با یک امر کلان ملی که با سرنوشت میلیون ها افغان بستگی دارد، آن را قربانی امتیاز خواهی های شخصی خود بسازد، به نظر می رسد که میخواهد این متن پیمان را به گروگان بگیرد و از آن طریق به چانه زنی ها شخصی خود با امریکا ادامه دهد."

اظهارات رئیس جمهور کرزی واکنش شدید صبغت الله مجددی را هم در برداشت.

آقای مجددی در آخرین روز لویه جرگه گفت "این را خو کتبی وعده کرده اند و یک ابر قدرت از وعده خود مخالفت نمیکند، خودت این را امضا کن و بعد اگر مخالفت کردند ما میدانیم."

آقای مجددی به لحن تهدیدآمیز به رئیس جمهور کرزی گفت اگر توافقنامه را امضاء نکند، او افغانستان را ترک خواهد کرد.

قرار است متن قرارداد امنیتی میان افغانستان و امریکا که از سوی لویه جرگه با اضافه برخی پیشنهادات تایید شده برای تصویب به شورای ملی ارایه گردد.

پس از طی مراحل تصویب، توافقنامه امنیتی دوجانبه افغانستان و امریکا برای ده سال اعتبار خواهد داشت و برای نیروهای آمریکا اجازه می دهد که ۹ پایگاه در افغانستان داشته باشند.
XS
SM
MD
LG