لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: لویه جرگه در باره توافقنامه امنیتی تصمیم بگیرد


سخنرانی کرزی در لویه جرگه مشورتی در کابل
سخنرانی کرزی در لویه جرگه مشورتی در کابل
رئیس جمهور کرزی لویه جرگه مشورتی را در قبال امضای پیمان امنیتی کابل با واشنگتن با معذرت خواهی از مردم شهر کابل مبنی بر ایجاد مشکلات ناشی ازتامین امنیت تدویر این جرگه ، افتتاح کرد .

کرزی هم چنان تاکید کرد که هیچ آجندای دیگر جز بحث روی چگونگی امضای این پیمان در لویه جرگه مشورتی وجود نخواهد داشت .

با اینکه بحث ها در قبال این جرگه و پیمان با امریکا طی یک هفته اخیر محور فکری مردم عام افغانستان ٰ محافل و جریانات سیاسی در این کشور را تعین کرده است رئیس جمهور کرزی در صحبت های افتتاحیه این جرگه به این نکته تاکید کرد :

" با اینکه فشارهای زیاد در عدم تدویر این جرگه بالای من وارد بود اما ما به مثابه یک ملت که 40 سال است که خوشی را ندیده ایم لازم دانستم تا پیرامون یک سند نهایت مهم برای افغانستان در این جرگه نماینده گان مردم تصمیم بگیرند و ابراز نظر کنند. من امید وار هستم تا شما ها در تعین تمثیل اراده و ابراز نظر آزاد باشید و به هیچ مصلحت به نام و نظر من خود را بسته نکیند زیرا این فیصله مردم و نماینده گان مردم در جرگه است نه من "

در حالیکه انتقاد ها و اعتراض های در قبال برخی برخورد های نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان طی چند سال اخیر در افغانستان مخصوصا" در میان مردم روستا نشین ولایات جنوب و جنوب غربی بمیان آمده است رئیس جمهور کرزی ضمن اشاره به دستاورد های سیزده ساله از حضور امریکا و ناتو در افغانستان در بخش های صحت ٰ معارف ٰ تحصیلات عالی ٰ رسانه ها و برخی موارد دیگر علت اصلی کشیده گی کابل با امریکا و ناتو را در این اواخر بحث امنیت و کشته شدن افراد ملکی در اثر حملات هوایی و عملیات سربازان امریکایی و ناتو در قریه ها و روسا های افغانستان قلمداد کرد و گفت :

" اهمیت پیمان امنیتی کابل – واشنگتن نظر به پیمان ستراتیژیک با امریکا در تاثیر گذاری وجوهات عملی این قرار داد برای افغانستان بارز تر است ٰ امریکایی ها در امضای این پیمان عجله میخواستند و ما دقت ٰ چون یک طرف پرقدرت است و طرف دیگر ضعیف تر و طرف ضعیف نیاز بیشتر به دقت در تامین منافع اش در متن و شرایط این قرارداد را داشت ".

وی گفت ضمن نظرخواهی از مسولین مهم و مرتبط دولتی وی خودش متن این پیمان را کلمه به کلمه مورد غور و دقت قرار داده است تا منافع افغانستان را در آن جستجو و تسجیل کند.

بن بست دو روز پیش میان کابل و واشنگتن در قبال این قرارداد

چانه زنی های دپلوماتیک روی تعین شرایط و خواستهای دو طرف در متن پیمان امنیتی در افغانستان از موارد عمده بوده که ماه های اخیر سال جاری میلادی را با کشیده گی های سیاسی میان کابل و واشنگتن منتج شده است .

رئیس جمهور کرزی هم چنان در سخنان افتتاحیه لویه جرگه مشورتی تاکید کرد که با چانه زنی های متداوم با امریکا بالاخره توانست تا حضور و پای سربازان امریکایی را از روستاها و خانه های مردم افغانستان بیرون کند و جانب امریکا را در این جهت قناعت دهد و این امر در متن پیشنهادی افغانستان به وزیر خارجه امریکا حتی تا دو روز قبل به بن بست کشیده شد و امریکایی ها روی عین کلمات متن ما توافق نکردند .

پیشنهاد افغانستان در یک ماده جنجالی

" نیروهای ایالات متحده به مقصد تفتیش یا عملیان نظامی به خانه های افغانها داخل شده نمیتوانند ٰ نیروهای ایالات متحده نمیتوانند افغانها را دستگیر و زندانی کنند ٰ نیروهای ایالات متحده هیچ گونه توقیف خانه را در افغانستان نمتیوانند اداره کرده و دارای زندان در افغانستان نمیباشند".

رئیس جمهور کرزی هم چنان گفت که دوشب قبل با وزیر خارجه امریکا دوباره وارد چانه زنی روی تحقق شروط افغانستان گردید و بعد از پیشنهاد جان کیری و زیرخارجه امریکا در قبال تحریر یک متن جدید به امضای رئیس جمهور امریکا بالاخره ساعت هشت صبح امروز متن پیشنهادی امریکا را که به توشیح رئیس جمهور اوباما قرار گرفته بود دریافت کرد که درقسمت مهم آن برای افغانستان چنین نگاشته شده است :

" میدانم که شما همواره تلاش کرده اید تا مردم افغانستان از اثرات و آسیب های جنگ در افغانستان مصون باشند خصوصا" با توجه به موضوع حساسیت مصونیت و محرمیت خانه های مردم افغانستان. در گذشته و مخصوصا" در این اواخر ما تلاش های خود را دو برابر ساختیم تا نیروهای ما به خانه های مردم افغانستان احترام گذاشته و عملیات های نظامی ما مطابق قوانین افغانستان انجام شود . ما به تلاش های خود برای احترام و رعایت عزت و وقار مردم افغانستان در خانه شان و زندگی روزمره آنها همانگونه که ما وقار و زندگی مردم خود امریکا را میخواهیم ادامه خواهیم داد . مردان و زنان زیادی کشور من در وظیفه محافظت از افغانها جانهای شان را قربانی کرده اند و یا جراحت شدید برداشته اند و ما از این قربانی های فروان که آنها و مردم افغانستان متقبل شده اند قدردانی میکینم .

همانگونه که در این قرار تذکر رفته است نیروهای ایالات متحده به منظور اجرای عملیات های نظامی به خانه های مردم افغانستان به استثنای موارد فوق العاده ی آنی داخل شده نمیتوانند و آن هم تنها در حالات خواهد بود که خطر جدی متوجه زندگی اتباع امریکا باشد . ایالات متحده امریکا به تعهد خویش به استقلال . تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان طوریکه در موافقت نامه ستراتیژیک نیز تذکر رفته است پا بند بوده و به حاکمیت ملی افغانستان احترام میگذارد ".

موارد عمده که سبب تنش و کشیده گی امضای پیمان امنیتی کابل وواشنگتن بعد از امضای قرار دادستراتژیک میان افغانستان و امریکا گردید دو مورد مصونیت قضایی و تلاشی منازل افغانها بوسیله سربازان امریکایی بوده است .

رئیس جمهور کرزی تاکید کرد با اینکه روی صلاحیت قضایی سربازان امریکایی با جانب واشنگتن قبلا" به توافق رسیده و آنرا پزیرفته است اما جانب افغانستان در امضای این پیمان از امریکا صلح میخواهد و ما طی ده سال گذشته دریافتیم که کلید صلح افغانستان در دست امریکاست .

کرزی از جرگه خواست توافقنامه امنیتی را تایید کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:47 0:00
مشوره های رئیس جمهور کرزی به کشورهای مهم دنیا در مورد این پیمان
آقای کرزی هم چنان ابراز داشت که طی یک سال اخیر در مورد قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا با تمام کشور های مهم دنیا منجلمه چین ٰ روسیه و هندوستان مشورت کرده است و به استثنای ایران که در مورد امضای این پیمان امنیتی با امریکا صریحا" مخالفت کرد دیگر تمام کشورها امضای آنرا برای افغانستان یک امر ضروری دانستند .

رئیس جمهور کرزی در اخیر بالای اعضای لویه جرگه مشورتی تاکید کرد و گفت :

"ما طی چهل سال اخیر برنده جنگ و جهاد در افغانستان شدیم الی اینکه امریکا امروز یکه تاز دنیا شد پاکستان صاحب بمب اتوم گردید و دیگر کشورها آزاد شده و رشد قابل ملاحظه کردند اما ما در حقیقت بازنده سیاست هستیم جز ویرانی و تباهی برای افغانستان چیزی دیگری به ارمغان آورده نتوانستیم ٰ بنا" تاکید میکنم تا در اجرای تصامیم و فیصله های تان تدبیر سیاسی و منفعت ملی افغانستان را به کار ببرید نه تمرکز روی ناکامی های گذشته ما " .

نکته نهایت مهمی را که رئیس جمهور کرزی در اخیر سخنان مجلس افتتاحیه لویه جرگه مشورتی بیان داشت تعویق امضای این پیمان به حکومت آینده انتخابی افغانستان بود .

وی گفت :


" با اینکه میان من و امریکا کلمه بنام اعتماد وجود ندارد اما اگر شما به امضای این پیمان تصمیم گرفتید باید یک معیاد زمانی را در امضای این پیمان تا ختم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قید کنید که این امر میتواند متضمن شفافیت و اجرای تعهدات تسجیل شده امریکا در متن این قرار داد با افغانستان باشد ".

قرار است لویه جرکه مشورتی طی سه روز آینده تصامیم و فیصله های کمیسیون های متعدد را در قبال مشوره روی امضا و عدم امضا ابراز کند و ولسی جرگه افغانستان مهر تائید و عدم تائید نهایی در این خصوص را خواهد گذاشت .
  • 16x9 Image

    محمد نصیر فیاض

    محمد نصیر فیاض بیشتر از ۱۲ سال با رسانه های افغانستان کار کرده است. تمرکز کاری او روی خبرنگاری تحقیقاتی است. محمد نصیر فیاض فارغ از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، سند فراغت حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG