لینک های دسترسی

Breaking News

هند: توافقنامه امنیتی برای ثبات منطقه ضروری است


هند و افغانستان روی تعمیق همکاری های دو جانبه تاکید ورزیدند
هند و افغانستان روی تعمیق همکاری های دو جانبه تاکید ورزیدند
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به روز شنبه در دهلی جدید گفت امیدوار است ایالات متحده امریکا بر موقف خود در مورد امضای توافقنامه امنیتی به نفع یک صلح پایدار در افغانستان غور مجدد نماید.

آقای کرزی بر موقف خود بار دیگر تاکید کرد که اگر ایالات متحده امریکا به ختم حملات هوایی و حمله بر منازل افغان ها تعهد نکند، و همچنان در روند صلح با طالبان میانجیگری نکند، مردم افغانستان از توافق امنیتی دو جانبه پشتیبانی نخواهد کرد.

رئیس جمهور کرزی که در یک سفر سه روزه وارد دهلی جدید گردید به روز جمعه با من موهن سنگهـه صدراعظم هند ملاقات کرد تا امنیت منطقه و آینده افغانستان را مورد بحث قرار دهد" ما با من موهن سنگهه صدراعظم هند موضوعات مختلف را مورد بحث قرار دادیم. این صحبت ها شامل همکاری های دو جانبه بین دو کشور در مورد موضوعات امنیتی و دفاعی بود و هند بدون شک نظر مثبت در مورد داشت."

نوعیت کمک تجهیزاتی هند

در یک اعلامیۀ دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده است که سران دو کشور روی تعمیق همکاری های دفاعی و امنیتی به شمول توسعه آموزش و رفع نیازمندی های تجهیزاتی و زیربنایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، که باعث تقویت بیشتر توانایی های عملیاتی و تحرکی آنها میگردد، توافق نمودند.

جزئیات بیشتر در مورد نوعیت تجهیزات که دهلی به کابل کمک می کند داده نشد. هند تا کنون بیشتر از دو ملیارد دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده است.

در عین زمان سید اکبر الدین سخنگوی وزارت خارجه هند گفت در جریان ملاقات رئیس جمهور افغانستان موضوع توافقنامه امنیتی مورد بحث قرار گرفت" توافق امنیتی دو جانبه بخاطری مورد بحث قرار گرفت که هند و افغانستان احساس می کند که سرنوشت آنها به هم گرده خورده. هر دو کشور توافقنامه دو جانیه امنیتی را برای ثبات و امنیت منطقه ضروری می دانند."

حامد کرزی بنابر دعوت حکومت هند از تاریخ دوازده تا پانزده ماه دسمبر برای بازدید کاری وارد هند شد. آقای کرزی با پرناب مکرجی ، رئیس جمهور هند، من موهن سنگهه صدراعظم ، سلمان خورشید، وزیر خارجه، و شیف شنکر، مشاور امنیت ملی آنکشور ملاقات کرد.

اعتماد هند بر توانایی حکومت و مردم افغانستان

آقای کرزی در جریان ملاقات با من موهن سنگ در مورد اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان صحبت نمود بشمول روند جاری انتقال امنیتی در کشور. آقای سنگهه اعتماد هند را در مورد توانایی حکومت و مردم افغانستان در قسمت اعمار یک افغانستان قوی، متحد، صلح آمیز و کامگار اظهار داشت.

رئیس جمهور کرزی را در این سفر آقای ضرار احمد عثمانی سرپرست وزارت خارجه ، رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی، شاکر کاکر، سرپرست وزارت تجارت، و شخصیت های عالی رتبه دیگر همراهی می کنند.
XS
SM
MD
LG