لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی خواستار کمک هند در سکتور امنیتی شد


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از هند خواسته است تا نیرو های امنیتی کشورش را در حالی تمویل و تجهیز کند که کابل برای گرفتن مسئولیت های امنیتی تا پایان سال 2014 از نیرو های خارجی آمادگی می گیرد.

سلمان خورشید، وزیر خارجۀ هند می گوید که دهلی جدید آماده است همکاریی های آن کشور را در بخش امنیتی به افغانستان گسترش دهد.

ادریس رحمانی، تحلیلگر امور سیاسی در ایالات متحده به این باور است با وجود آنکه هند نسبت به کشور های منطقه در سرمایه گذاری و کمک به اقتصاد افغانستان دست بالایی داشته است، سفر رئیس جمهور افغانستان بیشتر به خاطر نگرانی های امنیتی صورت گرفته است.

واکنش اسلام آباد و واشنگتن
گفته می شود که این درخواست افغانستان و پاسخ مثبت هند منجر به نگرانی پاکستان – به حیث رقیب هند – و استقبال ایالات متحده قرار گیرد. لیون پنیتا، وزیر دفاع ایالات متحده در ماه جون از هند خواسته بود تا افغانستان را علاوه بر سکتور اقتصادی، در بخش امنیت نیز کمک کند.

رئیس جمهور افغانستان همچنان روز دوشنبه از در سفر خود به هند متشبثین خصوصی را تشویق کرد تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند. رئیس جمهور افغانستان می گوید که جنگ، اقتصاد کشورش را صدمه زده، و سرمایه گذاری در افغانستان می تواند امنیت منطقه را بهبود بخشد.

حمایت پایدار از افغانستان
منموهن سنگ، نخست وزیر هند می گوید "حمایت پایدار جامعۀ جهانی و همکاری در تمام جهات به شمول مبارزه با دهشت افگنی که از همسایگی ناشی شده است، افغانستان را کمک می کند تا با این آزمون ها دست و پنجه نرم کند و رهبری رییس جمهور کرزی در این تلاش ها نقش عمده یی خواهد داشت."

آقای کرزی در یک نشست خبری مشترک با نخست وزیر هند گفت "فرصت های سرمایه گذاری در حال حاضر در افغانستان، کشوری که در مورد آینده اش بیش از پیش مطمئن است، آماده می باشد."

تکرار اشتباهات گذشته؟
با موجودیت نفوذ پاکستان در امور افغانستان، ادریس رحمانی می گوید که با در نظرداشت بی ثباتی های گذشته در افغانستان – به ویژه در جریان حکمروایی طالبان – هند هر تلاشی را به خرچ خواهد داد تا امنیت در افغانستان تأمین شود و آن کشور دیگر به تهدید منطقوی مبدل نشود.

هند تا کنون بیش از دو میلیارد دالر در ساختار زیر بنایی افغانستان به شمول اعمار شاهراه ها، شفاخانه ها و پروژه های برق سرمایه گذاری کرده است، اما با آنهم دهلی جدید امیدواراست پس از سال 2014، زمانیکه نیرو های افغان مسئولیت های امنیتی تمام کشور را به عهده می گیرند، از نفوذ گسترده یی در آن کشور برخوردار گردد.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG