لینک های دسترسی

Breaking News

کاوش رای ولایات – کی در کجا بیشتر رای گرفت؟


رئیس کمیسیون انتخابات گفته است نتایج تمام آرا شاید متفاوت از آرای نسبی اعلان شده باشد
رئیس کمیسیون انتخابات گفته است نتایج تمام آرا شاید متفاوت از آرای نسبی اعلان شده باشد

نتایج آرای نسبی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامزد پیشتاز دارد اما برنده ندارد.

بر اساس ارقامی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتشار یافته است، داکتر عبدالله عبدالله با اخذ ۴۱.۸۹٪ از ده در صد آرای حساب شده از ۲۶ ولایت در جلو هفت رقیب اش جا دارد. در ردیف دوم، اشرف غنی احمدزی با داشتن ۳۷.۶۰٪ آرا قرار دارد.

شمارش آرای هشت ولایت (بدخشان، غور، دای کندی، غزنی، نورستان، وردک، پکتیکا و بغلان) تا هنوز اعلان نشده اما در متباقی ولایات افغانستان دو نامزد پیشتاز فیصدی های متفاوت آرا را دارند.

از ده در صد آرای شمارش شده، داکتر عبدالله عبدالله بیشترین فیصدی آرا از ولایت پنجشیر- ٪۹۱ - و اشرف غنی احمد زی از ولایت ننگرهار – ۷۲،۸۵٪ - را دارد. در نظر نخست این ارقام شاید نشان دهندهء قومی بودن آرای این ولایات باشد اما در دیگر ولایات این برداشت صدق نمی کند.

نتایج آرای شمار شده در کابل، هرات، بلخ، ننگرهار و کندهار – ولایاتی که بیشترین نفوس رای دهندگان را دارند – اگر چه بیشتر به نفع داکتر عبدالله بوده است اما دو نامزد دیگر، اشرف غنی احمدزی و زلمی رسول، هم شمار قابل ملاحظهء رای دارند. آقای رسول با داشتن ۴۵،۴۴٪ آرای شمار شده در ولایت کندهار جلوتر از هر نامزد دیگر است.

داکتر عبدالله، پیشتازترین نامزد تا این دم، بیشترین رای را همچنان در ولایات پروان، کاپیسا و سرپل داشته است و کمترین را در ولایات خوست، پکتیا و تخار دارد.

آقای احمدزی در ولایات لوگر، خوست و ننگرهار خوب درخشیده اما در پنجشیر، پروان و کاپیسا اندکترین رای را از آن خود نموده است.

دور دو؟

بآنکه نتایج قسمی اعلان شده داکتر عبدالله را صدر نامزدان ریاست جمهوری افغانستان قرار داده است اما این فیصدی برای بردن انتخابات کافی نیست. بر اساس قانون، برندهء انتخابات باید ۱+۵۰٪ تمام آرا را داشته باشد.

اگر نتایج باقی آرای که حساب می شوند همانند ده در صد آرای حساب شدهء ۲۶ ولایت باشد یا تفاوت اندکی داشته باشد، دور دوم انتخابات باید میان دو نامزد پیشتاز، داکتر عبدالله و اشرف غنی، برگزار شود.

از آنجا که دور دوم انتخابات میان دو نامزد خواهد بود، حمایت شش نامزد دیگر که از رقابت کنار می روند برای نتایج انتخابات بسیار مهم خواهد بود.

برای داکتر عبدالله که تا حال در سه پرنفوس ترین ولایت (کابل، هرات و بلخ) دست بالا دارد، در صورتی که انتخابات به دور دوم کشانیده شود، حفظ این بانک های مهم آراء حیاتی خواهد بود.

آقای غنی که در ننگرهار، یکی دیگر از ولایات با بیشترین نفوس رای دهنده، در ردیف نخست جا دارد شاید برای گرفتن بیشترین رای در ولایت کندهار و بهبود جایگاه اش در کابل، تلاش بورزد تا نتایج انتخابات را به سود خود برگرداند.

از آنجا که زلمی رسول بیشترین رای ولایت کندهار را بخود اختصاص داده است، حمایت او از هر یکی از دو نامزدی که به دور دوم خواهند رفت، ارزش فراوان خواهد داشت.

همچنان حمایت عبدرب رسول سیاف، نامزدی که بیشتر از ۵٪ آرای شمارش شده را از آن خود نموده است، از هر نامزدی که به دور دوم راه خواهد یافت، بسیار مهم است.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، جلب حمایت نامزدانی که از مبارزات انتخاباتی کنار می روند و معامله های پس برده با سران قومی و سیاسیونی که گمان می رود بانک های رای قومی و مذهبی را در اختیار دارند، برای هر یکی از دو نامزد رقیب سرنوشت ساز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG