لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما و کرزی: واگذاری تمام مسئولیت ها تا بهار آینده تکمیل می شود


رهبران ایالات متحده و افغانستان موافقه کردند تا در بهار آینده نقش قوای نظامی امریکایی را از محاربوی به حمایتی عوض کنند و برای پیشبرد روند مصالحه، طالبان دفتر شان را در قطر گشایش دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که قوای امریکایی اکنون بر آموزش، مشوره و همکاری قوای امنیتی افغانستان تمرکز خواهد کرد و این لحظۀ تأریخی برای افغانستان خواهد بود.

چگونگی حضور امریکا پس از 2014

رئیس جمهور ایالات متحده،، که در کاخ سفید با رهبر افغانستان صحبت می کرد، گفت که پیش از پایان سال ۲۰۱۴، عساکر امریکایی در صورت نیاز در عملیات محاربوی هم دخیل خواهند بود، اما او تاکید کرد "افغانها مسئولیت کامل حفظ امنیت کشور خود را خواهند داشت، و این جنگ مسئولانه پایان می یابد. یک لحظه تاریخی خواهد بود."

حضور نظامی ایالات متحده پس از سال 2014 در افغانستان تا هنوز معلوم نیست، اما رئیس جمهور اوباما گفت فراهم کردن مصئونیت حقوقی برای سربازان امریکایی پیش شرطی بدون تغییر می باشد. او افزود "ما این توافق را با بسیاری کشور های دیگر جهان هم داریم که در هیچ جایی ما توافق نامۀ امنیتی را بدون اخذ معافیت برای عساکر خود امضا نکرده ایم."

مصئونیت حقوقی و استقلال افغانستان

آقای کرزی گفت در صورتی که استقلال افغانستان حفظ شود، سربازان امریکایی از قریه های افغانستان بیرون شده و فعالیت شان را به قرارگاه ها محدود سازند، آمادۀ است با مشوره با مردم افغانستان فراهم کردن مصئونیت حقوقی را زیر غور قرار دهد.

رئیس جمهور کرزی گفت در صورتی که حضور احتمالی قوای امریکای در افغانستان "به شکلی باشد که از قوانین افغانستان تخطی نشود و شرایطی را که ما روی آن فیصله میکنیم خواسته های ایالات متحده را برآورده سازد و در عین زمان به منفعت مردم افغانستان و توقعات شان از شراکت ما و توافقات بعدی ما منجر گردد،" آماده است روی این موضوع غور بیشتر کند.

گشایش نمایندگی طالبان در قطر

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان اعلان کرد که در موافقت با واشنگتن تصمیم گرفته اند که دفتر طالبان در قطر گشایش یابد. او افزود "ما در مورد گشایش دفتر طالبان در قطر توافق نمودیم تا در آنجا طالبان بتوانند مستقیماً با اعضای شورای عالی صلح افغانستان مذاکره کنند... ما در این راستا همکاری تمام کشور های منطقه منجمله پاکستان را خواهانیم."

اما رئیس جمهور اوباما به زعم خود تاکید نمود که مصالحه با طالبان بدون آن که آنان دهشت افگنی را محکوم کرده و قانون اساسی افغانستان را به نپذیرند، به پیش نمی رود. رئیس جمهور امریکا همچنان اظهار داشت که در این راستا حقوق زنان افغان که بر اساس قانون اساسی آن کشور برایشان اعطا شده است نباید پامال گردد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG