لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ ادعای عملیات ارتش پاکستان را در افغانستان رد کرد


کرزی گفته است که افغانها به تجاوز خارجی پاسخ سزاوار می دهند
کرزی گفته است که افغانها به تجاوز خارجی پاسخ سزاوار می دهند

ریاست جمهوری افغانستان گزارش هایی را رد کرده است که گویا نیرو های پاکستانی و سربازان افغان و ناتو عملیات مشترک را در داخل افغانستان انجام داده اند.

ارگ با نشر خبرنامه یی تصریح کرده است "در داخل افغانستان جز نیرو های افغان به هیچ کشور دیگری اجازۀ عملیات داده نمی شود و نه هم نیرو های افغان با نظامیان پاکستانی عملیات مشترک را انجام داده اند".

پیشتر از این دفتر رئیس جمهور پیشین افغانستان به استناد گفتگوی وزیر داخلۀ پاکستان با خبرگزاری فارس ایران گفته بود که نظامیان پاکستانی در هماهنگی با نیرو های ناتو و سربازان افغان، عملیات نظامی را در خاک افغانستان انجام داده اند.

دفتر حامدکرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با نشر خبرنامه یی به عملیات نظامیان پاکستانی در قلمرو افغانستان واکنش نشان داده و آن را تخطی از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال افغانها خوانده است.

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته است که مداخلات کشور های دیگر در امور افغانستان قابل تحمل نیست و مردم افغانستان همواره به خارجیانی که در پی نقض حریم افغانستان بوده اند پاسخ درخور و سزاوار داده اند.

در خبرنامۀ دفتر آقای کرزی در مورد زمان و مکان راه اندازی عملیات معلوماتی داده نشده است. از جانبی هم خبر این عملیات در وبسایت خبرگزاری فارس قابل دسترس نیست.

واکنش پاکستان

وزارت خارجۀ پاکستان نیز گزارش رسانه ها را از قول وزیر داخلۀ آن کشور رد کرده است. اسلام آباد گفته است که هدف چوهدری نثار علی خان وزیر داخلۀ آن کشور افزایش همکاری و هماهنگی میان دو کشور در جنگ مشترک برضد دهشت افگنی بوده است.

در همین حال، وزرات دفاع ملی افغانستان نیز هرگونه عملیات نظامی سربازان پاکستانی را در داخل افغانستان رد کرده و تنها از توافقات دو کشور در زمینۀ هماهنگی عملیات نظامی در امتداد خط دیورند خبر می دهد.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که پس از سفر محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به پاکستان و تماس های مقام های نظامی و استخباراتی دو کشور، بر هماهنگی بیشتر میان نظامیان دو کشور توافق صورت گرفت.

آقای وزیری گفت که به همین دلیل مراکز هم هماهنگی در مناطق مرزی چون تورخم و سپین بولدک ایجاد شده است تا دو طرف را از فعالیت های نظامی بر ضد تندروان با خبر سازد.

نظامیان پاکستانی در گذشته نیز اگر مداخلۀ مستقیم نداشتند، کم از کم با راکت پراگنی بر مناطق مرزی افغانستان، خشم فراوان افغانها را برانگیخته بودند.

آقای کرزی که در زمان این راکت پراگنی ها رئیس جمهور افغانستان بود، به عدم جدیت و ملایمت بیش از حد در برابر پاکستان متهم شده و همواره مورد انتقاد قرار داشت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG