لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: طالبان به امریکا خدمت می کنند


کرزی می گوید طالبان جنگ امریکا در افغانستان را به درازا می کشند
کرزی می گوید طالبان جنگ امریکا در افغانستان را به درازا می کشند

رئیس جمهور افغانستان می گوید که معاملاتی میان طالبان و امریکا در حال شکل گرفتن است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید که شماری از شورشیان طالب در خدمت ایالات متحده امریکا هستند و برای ادامه جنگ در افغانستان دست به حملات دهشت افگنی می زنند.

کرزی به روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی زن در کابل گفت "طالب هم هر روز با امریکایی ها درصحبت است ولی درکابل و در خوست باز بم منفجر میکند که من به امریکا قوت خود را نشان بدهم، نخیر! این بم هاییکه دیروز خوست و در کابل منفجر شد در این قوت نشان دادن به امریکا نبود، در حقیقت خدمت به امریکا بود!"

رئیس جمهور افغانستان توضیح نداد که چرا انفجار بم ها و کشتن غیرنظامیان توسط طالبان، به باور او، خدمت به امریکا است اما گفت که حلقاتی در طالبان در تلاش ادامه جنگ در افغانستان هستند. آقای کرزی گفت "پس در حقیقت بم هاییکه دیروز منفجر شد بنام طالب درحقیقت خدمت به خارجی ها بود، خدمت به این بود که حضور خارجی ها در افغانستان باشند، نروند."

ماموریت جنگی ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان تا اوآخر سال آینده میلادی به پایان می رسد و قرار است دها هزار نظامی امریکایی تا آنزمان افغانستان را ترک کنند. این در حالی است که رئیس جمهور کرزی می گوید که لحن مقامات ناتو تغییر کرده و حال این ائتلاف در صدد نگهداشتن حضور نظامی اش، در افغانستان است. " از طرف دیگر جامعۀ جهانی هر روز می گفت که ما می رویم، می رویم و می رویم، ما هم گاهی گفتیم، بروید وگاهی هم گفتیم خیراست نروید، تا این روز های آخر که باز آمدند و می گویند نمیرویم."

اضافه بر ایالات متحده شمار دیگری از دولت های عضو ناتو هم برای باقی گذاشتن شماری از نظامیان شان در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، اظهار تمایل کرده اند. رئیس جمهور کرزی می گوید که حضور نظامیان خارجی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، بر اساس تفاهم افغانها ممکن خواهد بود.

معامله سری

رئیس جمهور افغانستان همچنان از گفتگوهای سری میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده در خارج از افغانستان، خبر داد. او گفت که شماری از "طالبان وطندوست" به مقامات افغان گفته اند که نمایندگان طالبان و امریکا برای انعقاد یک معامله، به تفاهم نزدیک شده اند. "ما خبر داریم برای ما می گویند، هم خود خارجی ها برای ما می گویند و هم طالبان وطندوست میایند پشت سر ما را خبر می کنند که در بین کلانهای ما و امریکا این معامله روان است، هوش تانرا بگیرید."


پیش از این آقای کرزی گفته بود که مذاکرات صلح باید فقط از طریق شورای عالی صلح و نمایندگان تایید شده یی طالبان، انجام یابد.

طالبان بارها گفتگو با دولت افغانستان را رد کرده و خواستار مذاکرات مستقیم با امریکا شده اند اما مقامات امریکایی گفته اند که مذاکرات صلح باید به رهبری افغانها صورت گیرد.

در چند روز گذشته رسانه های غربی از تشدید فعالیت های نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر، خبر دادند اما هنوز مشخص نیست که گفتگوهای دوحه دقیقاً میان کدام جناح ها و برای کدام منظور صورت می گیرد.
XS
SM
MD
LG