لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی از اوباما وضاحت خواسته است


جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه می گوید که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان طی نامه یی به باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا از وی خواسته است که در مورد چگونگی واگذاری پوسته های امنیتی در امداد خط دیورند به نظامیان پاکستان، وضاحت بدهد.

موسی زی گفت "چون پوسته های که در امتداد سرحد دیورند امروز وجود دارند در نزدیکی ولسوالی گوشته اینها در سال ۲۰۰۲ مدت کمی پس از سقوط طالبان از طرف قوای ائتلاف استفاده می شد، پرسونل نظامی قوای ائتلاف، قوای امریکایی در آن جا به جا بود و پس از مدتی بدون مشوره با دولت افغانستان و بدون مؤافقت افغانستان به فوج پاکستان تسلیم داده شد."

رهبری دولت افغانستان خواستار از میان برداشتن این پوسته ها به شمول دروازه که نظامیان پاکستانی در امدات خط دیورند در مربوطات ولسوالی گوشته جا به جا کرده اند، شده است.

مقام های امریکایی تا حال واگذاری پوسته های امنیتی توسط نیروهای خارجی مستقر در افغانستان به نظامیان پاکستانی را تایید نکرده اند. مقام های پاکستانی گفته اند که ارتش این کشور فقط اقداماتی امنیتی را در مهمند ایجنسی، انجام داده اند.

قرارداد با ناتو

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان همچنان گفت در موافقت نامه که قرار است میان ناتو و افغانستان به امضا برسد، موضوع ادامه ماموریت جنگی ناتو مطرح نیست. موسی زی گفت کشور های که خواستار ادامه حضور نیروهای جنگی شان در افغانستان باشند، باید بطور مستقیم با دولت افغانستان موافقت نامه جدا گانه را امضا کنند.

"کشور های انفرادی که خواستار ادامه حضور محاربه وی در افغانستان باشند باید مستقیماً در مؤافقت با دولت افغانستان یک سند جداگانه را امضا کنند و همین دلیل است که ما با ایالات متحده امریکا وارد گفتگو استیم، ایالات متحده هم یکی از اعضای سازمان ناتو است، اما ماموریت مشخص ناتو محدود است به آموزش، تجهیز و کمک به قوای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴."

ماموریت جنگی ناتو در آخر سال ۲۰۱۴ به پایان میرسد اما مقام های این پیمان گفته اند که مایل به ادامه حضور شماری از نظامیان ناتو در افغانستان هستند.
XS
SM
MD
LG