لینک های دسترسی

Breaking News

تعلل کرزی - سودجویی فردی یا منافع ملی؟


رئیس جمهور موقف خود را در تازه ترین دیدار به مشاور امنیت ملی امریکا در کابل تکرار کرد.
رئیس جمهور موقف خود را در تازه ترین دیدار به مشاور امنیت ملی امریکا در کابل تکرار کرد.
شماری از آگاهان امتناع رئیس جمهور افغانستان را از امضای موافقتنامۀ امنیتی با ایالات متحده برخاسته از انگیزه های شخصی وی می دانند.

اما رئیس جمهور حامد کرزی آنچه را "سیاست بازی" خویش می خواند، متضمن سود ملی افغانها تلقی می کند.

حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی پایانی لویه جرگۀ مشورتی گفت که اینبار با جانب امریکایی از سیاست کار خواهد گرفت.

رهبر افغانستان گفت: "افغانستان همیشه برندۀ جنگ بوده، اما سیاست را باخته است. اینبار برایم موقع بدهید که سیاست بازی کنم. رایگان ندهید!"

آیا رئیس جمهور کرزی با تاخیر در امضای این موافقتنامۀ سیاست می کند یا تمام متحدین سیاسی اش را چه در داخل یا بیرون افغانستان از خود می راند؟

منافع فردی یا ملی

پیتر گالبریت، معاون پیشین فرستادۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان به این باور است که رئیس جمهور کرزی می خواهد با اینکار بر امریکا اعمال فشار کند.

این مقام بازنشستۀ ملل متحد به گونۀ کنایه آمیز می گوید "او (کرزی) حقیقت را می گوید، او می خواهد سیاست بازی کند. سیاستی که به حامد کرزی و خانوادۀ او سود برساند. او با تاخیر امضای موافقتنامۀ امنیتی تا پس از انتخابات چنین سنجش دارد که از این جریان به سود نامزد مورد نظر خود در انتخابات آیندۀ افغانستان کار بگیرد. او می خواهد که علایق خود را آرایش ملی بدهد".

در روز پایانی لویه جرگه مشورتی، طالبان با نشر بیانیه یی گفتند که تایید موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه از سوی لویه جرگه خیانت ملی بوده و طالبان آن را مردود می شمارند.

احزاب سیاسی مخالف کرزی نیز از موقف گیری رئیس جمهور به شدت انتقاد می کنند.

فاطمه ربانی، دختر برهان الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین افغانستان می گوید که این حرکت رئیس جمهور کرزی به خاطر تبارز دادن شخصیت سیاسی خودش است.

خانم ربانی به صدای امریکا گفت "او همواره به صفت یک رهبر گوش به فرمان ایالات متحده جلوه داده شده است. به باور من او می خواهد ثابت کند که خودش نیز به نحوی در عرصۀ سیاسی افغانستان نفوذ دارد."

تداوم اختلاف نظر ها

در تازه ترین اقدام واشنگتن برای تشویق کردن رئیس جمهور افغانستان برای امضای موافقتنامۀ امنیتی، سوزان رایس مشاور امنیت ملی ایالات متحده با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان دیدار کرد.

رئیس جمهور کرزی ضمن تاکید بر موضع خود یاد آور شد که توقف کامل عملیات سربازان خارجی بر منازل مسکونی، آغاز صادقانۀ روند صلح و برگزاری انتخابات شفاف، به موقع و همه شمول از جمله شرایطی می باشند که مردم افغانستان می خواهند از آن اطمینان حاصل نمایند.

مشاور امنیت ملی امریکا گفت که کشورش به آغاز عملی روند صلح و برگزاری انتخابات شفاف، سرتاسری، به موقع و بدون هر گونه مداخله، براساس روند قانونی، آن متعهد است.

همچنان در مورد قطع عملیات نظامی برخانه های مردم افغانستان، فرمانده نیروهای ائتلاف بین المللی می گوید که به این نیرو های هدایت داده شده است تا بر اساس روحیۀ موافقتنامه امنیتی و پیشنهادات لویه جرگۀ مشورتی عمل کنند.

سرپیچی از مشوره ها

حمیدالله زازی، مسوول موسسه فرهنگی و رسانه یی میدیو تیک افغانستان می گوید که اینبار نیز رئیس جمهور کرزی بازندۀ میدان سیاسی شد. او افزود "کرزی با توجه به سیاست ها و با توجه به تصامیم مردم باید عاقلانه به این موضوع می پرداخت. فکر می کنم که اینبار مردم سیاست کردند و آقای رئیس جمهور دست به خشونت برزد."

آقای زازی استدلال می کند که رئیس جمهور کرزی بجای سرپیچی از مشورت های لویه جرگه باید به نمایندگان این جرگه می گفت که تندروان و شورشیان را مناطق شان راه ندهند تا جلو عملیات سربازان امریکایی در روستا های افغانستان از اساس گرفته شود.

واشنگتن با استقبال از نتایج لویه جرگۀ مشورتی اذعان داشت که نمی توان تایید الزام آور تر از آنچه را که هزاران نمایندۀ مردم افغانستان در خصوص مشارکت با ایالات متحده تمثیل کردند، سراغ کرد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر بیانیه یی بر امضای فوری این سند به عنوان گام بعدی تاکید کرد و آن را بنیاد محکم برای کارمشترک دو کشور در راستای ایجاد افغانستان امن، مرفه و باثبات خواند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG