لینک های دسترسی

Breaking News

سفر کرزی به هند – احساسات یا جلب حمایت


سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روز شنبه گفت که حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به زودی به عازم هند میشود.

با وجود آنکه این سفر رئیس جمهور افغانستان بنابر دعوت پرناب مکرجی رئیس جمهور هند صورت میگیرد، اما تحلیل گران میگویند که سفر حامد کرزی از روی احساسات بوده و در زمانی صورت میگیرد که تنش ها بین پاکستان و افغانستان اوج گرفته است.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت روابط بین دو کشور و مشکلات در امتداد خط دیورند با پاکستان شامل اجندای مذاکرات میان رییس جمهور افغانستان و مقامات هندی خواهد بود.
فیضی علاوه کرد:" در خصوص تقویت نهاد های نظامی و ملکی افغانستان و مسایل مربوط به منطقه و اتفاقاتی که اخیراً در امتداد خط دیورند رخ داده هم گفتگو صورت می گیرد."

با وجود آنکه ایمل فیضی تاکید کرد که در این سفر در رابطه به خط مورد منازعۀ دیورند از هند کمک خواسته نمی شود، اما احمد رشاد منگوری ماستر علوم سیاسی در هند میگوید که این تصمیم را رئیس جمهور افغانستان در واکنش به تنش های اخیر با پاکستان، اتخاذ کرده است.

منگوری گفت: " همه میدانند که پاکستان هستۀ تروریزم است، اما میتواند کلید صلح برای افغانستان نیز باشد. برخورد احساساتی آقای کرزی گوشزدی به پاکستان است که اگر به خواسته های افغانستان پاسخ مثبت ارایه نکند، ما (افغانها) با دشمن شما دوست و برادر واقعی شده میتوانیم."

افغانستان بین هند و پاکستان

هند یکی از متحدین ستراتیژیک افغانستان است اما افغانستان تا به حال چنین پیمانی را با پاکستان به امضا نه رسانیده است، ایمل فیضی دلیل آنرا روش نامناسب پاکستان میخواند.

فیضی افزود:" دکتورین نظامی را که پاکستان دارد در افغانستان پیاده میکند، و از طریق افزار تروریزم و افراطیت در سیاست خارجی خود استفاده میکند و حملات تروریستی در خاک افغانستان صورت میگیرد، حوصلۀ مردم افغانستان را به سر رسانیده است."

اما منگوری میگوید که هند از تیرگی روابط میان افغانستان و پاکستان استفادۀ سو میکند.
او میافزاید:" افغانستان میخواهد که در این نشست در مورد خط دیورند نیز صحبت کند، و هند - برای اینکه این مناقشه میان افغانستان و پاکستان همیشگی باشد - یگانه کشوری است که خط دیورند را به رسمیت نمی شناسد. و میخواهد از این موقع سؤ استفاده کند."

بُعد دیگر این موضوع، مسالۀ دریافت کمک های نظامی هند است. پاکستان درگذشته پیشنهاد کمک های نظامی بشمول آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را کرده بود، اما این پیشنهاد از جانب افغانستان رد شده بود. این در حالی است که اعلامیۀ قصر ریاست جمهوری افغانستان از همکاری های نظامی هند خبر میدهد.

منگوری، همچنان حملات اخیر در افغانستان را واکنش پاکستان به سفر حامد کرزی به هند ربط داده میگوید که اگر حکومت افغانستان و احزاب مخالف به گونۀ مشترک راه حلِ را برای تنش ها با پاکستان در یافت نکنند، این موضوع میتواند فواید سیاسی انفرادی داشته باشد اما به زیان مردم و کشور افغانستان تمام خواهد شد و عواقب بد و نا خوش آیندی را در قبال خواهد داشت.

گزارش صوتی را اینجا بشنوید:

XS
SM
MD
LG