لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی ناراض از پاکستان، از هند کمک می خواهد


کرزی از یک پوهنتون هندی سند دکترای افتخاری در علوم اجتماعی گرفت
کرزی از یک پوهنتون هندی سند دکترای افتخاری در علوم اجتماعی گرفت

رسانه های پاکستانی سفر رئیس جمهور افغانستان به هند را تحریک کننده می دانند اما مقام های افغان بر توسعه روابط با هند تاکید می ورزند.

رئیس جمهور افغانستان از نقش و سهم هند در بهبودی وضع آموزش و پرورش و فراهم کردن کمک های آن کشور "به حیث دوست افغانستان" سپاسگزاری کرده، خواهان دریافت کمک های بیشتر شد. پیش از سفر رئیس جمهور کرزی به هند، ریاست جمهوری افغانستان هشدار داده بود که به دلیل عدم همکاری صادقانه پاکستان در روند صلح افغانستان "کاسه صبر افغانها لبریز شده است".

عمده ترین بخش سفر رئیس جمهور کرزی را به هند درخواست همکاریهای نظامی آن کشور به افغانستان تشکیل می دهد. احتمال درخواست استقرار سربازان هندی نیز مطرح شده، اگرچه مقامات رسمی هر دو طرف در این قسمت صحبت نکرده اند.

دومین سفر رئیس جمهور کرزی به هند در شش ماه گذشته در حالی که تنش ها میان کابل و اسلام آباد در اوج است، واکنش های متفاوتی در قبال داشته است.

اکثریت اعضای ولسی جرگه در شورای ملی افغانستان از اجندای سفر رئیس جمهور کرزی به هند پیشتبانی کرده اند. ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که توسعه همکاری های نظامی، امنیت منطقه یی و تنش های مرزی با پاکستان در اجندای سفر آقای کرزی است.

محمد سرور عثمانی عضو ولسی جرگه گفت "از سفر رئیس جمهور به هند به ارتباط ترمیم و تجهیز وسایط هوایی و زمینی، از نگاه دفاع از خاک، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی را تمجید می کنیم."

نگرانی های پاکستان

نزدیکی کابل و دهلی جدید برای اسلام آباد، نگران کننده خوانده می شود. رسانه های پاکستانی سفر رئیس جمهور کرزی به هند را تحریک کننده خوانده اند.

روزنامه آبزرور پاکستان به روز دوشنبه نوشت که سازمان های اطلاعاتی هند و افغانستان بر ضد پاکستان توطیه چینی می کنند.

غفور لیوال، رئیس مرکز مطالعات منطقه ای می گوید که نزدیک شدن هند با افغانستان حساسیت های را در حلقات سیاسی پاکستان ایجاد کرده است.

آقای لیوال می گوید "اگر حکومت امریکا نمی خواهد که با افغانستان کمک کند، هند یکی از قدرت های است که افغانستان میتواند روی آن حساب کند."

رئیس جمهور افغانستان آخرین بار در نشست مشترک با جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده در بلجیم با مقامات پاکستانی برای حل مشکلات موجود میان دو کشور، صحبت کرد.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید که تقاضای تجهیز نیروهای افغان توسط هند، یک مجبوریت است. او میگوید به نظر می رسد که امریکا تجهیزاتی را در دسترس نیروهای امنیتی افغان قرار نخواهند داد که تهدیدی به پاکستان باشد.

آقای مژده می گوید" پس از مسلۀ گوشته زمانی که رئیس جمهور افغانستان مورد فشار قرار گرفت مجبور شد تا با هند در رابطه شود."

مقام های افغان در واکنش به نگرانی های پاکستان از گرمی روابط به هند گفته اند که افغانستان به حیث یک کشور مستقل می تواند با هر کشور به اساس منافع خود رابطه قایم کند.
XS
SM
MD
LG