لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش فشارهای داخلی بر کرزی برای امضای توافقنامه امنیتی


رئیس جمهور امضای توافقنامه را موکول به برآورده شدن دو شرط کرده است
رئیس جمهور امضای توافقنامه را موکول به برآورده شدن دو شرط کرده است

دو حزب پیشین جهادی از رئیس جمهور افغانستان خواستار امضای بلادرنگ توافقنامه امنیتی استند اما امرالله صالح از "سنگینترین" امضاء نوشته است.

جبهه ملی نجات افغانستان، گروه جهادی که حامد کرزی عضویت آنرا داشت، و محاذ اسلامی افغانستان به جمع آن احزاب و شخصیت های پیوسته اند که خواستار امضای هرچه زودتر توافقنامه امنیتی و دفاعی دوجانبه با ایالات متحده امریکا استند.

صبغت الله مجددی، رهبر جبهه ملی نجات، اگر چه در پایان لویه جرگه مشورتی از رئیس جمهور کرزی مصرانه خواست که توافقنامه را امضا کند اما این حزب به روز سه شنبه رئیس جمهور افغانستان را به بی اعتنایی به منافع ملی متهم ساخت.

ذبیح الله مجددی، منشی این حزب در یک نشست خبری در کابل گفت "این یک بهانه است، آنها بیشتر میخواهند برای گروپ و دسته خود از امریکا حمایت بگیرند. "

از جانب دیگر، سید احمد گیلانی، رهبر محاذ اسلامی در مصاحبه ی به آژانس خبری پژواک تقاضای امضای توافقنامه امنیتی را نموده است.

به روز سه شنبه نمایندگان سکتور خصوصی هم از ریاست جمهوری افغانستان خواستند تا این سند را هر چه زودتر امضا کند.

آذرخش حافظی، رئیس اتحادیه وارد کنندگان مواد نفتی افغانستان هشدار داد که در نبود نیروهای خارجی، افغانستان به هرج و مرج کشانیده خواهد شد: "سرمایه های بزرگ نیاز به یک بستر سیاسی امنیتی دارد، اگر اطمینان خاطر وجود نداشته باشد، هیچ آدم عاقل و بالغ مال، زندگی و ناموس خود را به خطر نمی اندازد، چون مردم ما تجربه دارند که اگر نیروهای حافظ صلح بین المللی در افغانستان باقی نمانند، افغانستان باز به سوی جنگ داخلی، تشنج و چور و چپاول می رود."

از سوی دیگر شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر هم با برگزاری یک نشست خبری در خواستار امضای این توافقنامه شدند.

سنگینترین امضا

در حالی که تقاضاها از رئیس جمهور کرزی برای امضای بدون درنگ توافقنامه امنیتی روزتا روز بیشتر می گردد، شماری از احزاب و شخصیت های سیاسی افغانستان از خویشتن داری و تامل حرف زده اند.

امرالله صالح، رئیس پیشین ریاست امنیت ملی و رهبر روند سبز بتازگی در صفحه فیسبوک اش نوشته است که امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی با امریکا "بزرگترین و سنگین ترین امضا" در تاریخ است.

امرالله صالح نوشته است که این سنگیترن امضا در تاریخ افغانستان خواهد بود
امرالله صالح نوشته است که این سنگیترن امضا در تاریخ افغانستان خواهد بود
به نوشته آقای صالح با امضای این توافقنامه "حقارت دایمی ما باید پایان یابد. افغانستان خیرات طلب ابدی نباید باشد. ده ها سال است در یک دست کجکول و در دست دیگر سلاح داریم. این امضا باید بزرگترین امضای تاریخ ما باشد و نباید بدون شکست دشمن و اعاده صلح به متاع دیگری قناعت نمود."

شماری از کاربران فیسبوک این نوشته آقای صالح را حمایت غیرمستقیم از موقف رئیس جمهور کرزی بیان داشته اند.

رئیس جمهور افغانستان گفته است تا زمانی که عملیات نیروهای خارجی بر خانه های افغانها متوقف نگردد و ایالات متحده در آغاز عملی روند صلح افغانستان اقدام نورزد، توافقنامه امنیتی و دفاعی با این کشور را امضا نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG