لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی تهران از بحث حضور قوای خارجی میان واشنگتن و کابل


در حالی که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان رهسپار ایالات متحده گردیده تا با رئیس جمهور باراک اوباما در باره حضور نظامی امریکا در افغانستان پس از سال 2014 گفتگو کند، ایران یکبار دیگر خواستار خروج نظامیان خارجی از افغانستان شده است.

یک روزنامه هندی گزارش داده است که سعید جلیلی، مشاور امنیت ملی ایران، که در این هفته با مقامات افغان در کابل دیدار کرد، گفته است که تهران حضور نظامیان امریکایی را در افغانستان به سود امنیت منطقه نمی داند.

استفادۀ موثر از فرصت ها

اما جاش فوست، تحلیلگر نهاد پژوهشی بنام "پروژۀ امنیت امریکا" در واشنگتن به رادیو آشنا گفت که افغانستان و امریکا، صرف نظر از ملاحظات ایران، به همدیگر نیاز دارند و باید بر اساس همین اصل روابط شان را شکل دهند.

فوست می گوید "موضوع مهم گفتگوی اوباما و کرزی را در این هفته، موضوع سربازان ایالات متحده در افغانستان و شمار آنانی که پس از سال 2014 در آنکشور باقی می مانند تشکیل خواهد داد، اما متاسفانه تمام آگاهی ما در مورد از رسانه ها و تخمین های کارشناسان نشات می کند. آنچه با در نظر داشت پیشنهاد جنرال آلن، قوماندان عمومی نیرو های ایالات متحده و ناتو در افغانستان تخمین می شود، در حدود پنج تا ده هزار سرباز خواهد بود."

اهمیت افغانستان به جهان

کریم خرم، رئیس دفتر آقای کرزی به روزنامه واشنگتن پست گفته است که جهان بیشتر از افغانستان، به افغانستان نیاز دارد. آقای خرم همچنان گفته است که امریکا در یازده سال گذشته جنگ را در افغانستان به درستی انجام نداده است.

اما جاش فوست به این استدلال که افغانستان کمتر به جهان نیاز دارد، مخالفت کرده می گوید "ایالات متحده به یک پایگاه و یا بهتر بگویم به یک پروازگاه در منطقه نیاز دارد تا بتواند جوابگوی حملات احتمالی دهشت افگنان باشد. در حال حاضر افغانستان یک محل کارآ و مساعدی را برای این مامول فراهم کرده است."

او علاوه کرد که با در نظرداشت پسینۀ همکاری های ایالات متحده و افغانستان در راستای مبارزه علیه دهشت افگنی و اینکه این ماموریت در آینده نیز در صدر اولویت های ایالات متحده قرار خواهد داشت، افغانستان محل مساعدی را برای امریکا فراهم ساخته است.

پیامد خروج قوای خارجی

محمد برقه یی فعال سیاسی و استاد پوهنتون ستریرز در ایالات متحده در مورد اینکه آیا نبود نیرو های خارجی در افغانستان چی آشفتگی های را به بار خواهد آورد، تعبیر ایجاد پراگندی را رد می کند. آقای برقه یی می گوید "درست است که در داخل افغانستان گروه هایی با هم جنگیده اند، ولی آن همه یا به وسیلۀ تحریک شوروی، پاکستان و یا هم توسط ایران صورت گرفته است که خواسته اند منافع خودشان را در داخل خاک افغانستان تحکیم بخشند. اگر نیرو های امریکایی در افغانستان حضور نداشته باشد، من معتقد نیستم که افغانها به جان هم می افتند."

در حالیکه ادارۀ اوباما تا کنون تصمیم نگرفته است که به چی زودی نیرو های این کشور را از افغانستان خارج سازد، و مسالۀ دیگری که باعث نگرانی جدی آقای اوباما می گردد این است که ادامۀ ماموریت عساکر ایالات متحده را برای یک مدت طولانی در افغانستان، چگونه و با کدام رنگی برای افکار عامۀ این کشور، تفسیر کند.
  • 16x9 Image

    حفیظ آصفی - واشنگتن

    حفیظ آصفی پس از فراغت از دیپارتمنت ژورنالیزم فاکولته ادبیات پوهنتون کابل در سال ۱۳۵۸تا کنون در رسانه های مختلف ملی و بین المللی به صفت نویسنده، ژورنالیست و منتقد هنری کار کرده است. آصفی از سال ۲۰۰۹ تا کنون در رادیو و تلویزیون آشنا صدای امریکا سرگرم کار است. 

XS
SM
MD
LG