لینک های دسترسی

Breaking News

چرا حامد کرزی توافقنامۀ امنیتی را امضأ نمی کند؟


یک قانونگذار افغان رئیس جمهور حامد کرزی را متهم می کند که به خاطر داشتن نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری، توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی را امضأ نمی کند.

جعفر مهدوی می گوید که ممکن آقای کرزی از امریکا این امتیاز را بخواهد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از شخص مورد نظر رئیس جمهور پشتیبانی کنند. این عضو ولسی جرگه می گوید "رئیس جمهور به دنبال یک سلسله تضمین ها باشد در ارتباط به جایگای خودش در حکومت آینده و یا حمایت امریکایی ها از کاندید مورد نظر رئیس جمهور."

دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تا وقت نشر این گزارش به تماس های مکرر رادیو آشنا برای وضاحت و واکنش در این مورد پاسخ نداد.

اما آژانس خبر رسانی رویترز از قول ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری نقل کرده که آقای کرزی دلایل به تعویق انداختن امضأی توافقنامه را در روز اخیر لویه جرگه ابراز خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز جمعه به صدای امریکا گفت که خبر امضأ نکردن قرارداد مایۀ شگفت زدگی واشنگتن شده زیرا دو جانب به امضأی فوری آن پس از تصویب لویه جرگه و شورای ملی افغانستان توافق کرده بودند.

صبغت الله مجددی، رئیس لویه جرگه گفت است که رئیس جمهور افغانستان حق به تعویق انداختن امضای این توافقنامه را ندارد.

ترس از بدنامی؟

مارا شالاکو، پژوهشگر امور افغانستان در انستیتوت مطالعات جنگ در واشنگتن می گوید که رئیس جمهور کرزی تلاش دارد با اتخاد همچو موفقی برای افغان ها به اثبات برساند که در امضأ کردن و یا عدم آن صلاحیت کامل دارد و شخص دست نشاندۀ غرب نمی باشد.

به گفتۀ این پژوهشگر امریکایی "آنچه را شما مشاهده می کند، علاقمندی رئیس جمهور است که گویا به ضرب العجل امریکا سر خَم نمی کند... این قرارداد با توافق افغان ها صورت گرفته است و رئیس جمهور اختیار کامل دارد."

سید احمد نجیب محمود، استاد پوهنتون کابل می گوید که رئیس جمهور کرزی شاید علاقمند به تعویق انداختن برگزاری انتخابات سال آینده باشد زیرا گفت و شنود های صلح "به بن بست مواجه شده، طالبان آمادگی آمدن به دولت را ندارند، و یگانه خواست رئیس جمهور چنین چیز خواهد بود."

آقای محمود می گوید که هیچ مانع حقوقی برای امضأ نکردن این سند وجود ندارد و شماری از کمیته های لویه جرگۀ مشورتی نیز در روز دوم کاری تلاش کردند تا در قطعنامۀ شان پیشنهادی را گنجانیده از رئیس جمهور بخواهند تا توافقنامۀ دوجانبه را یک ماه پس از تکمیل کار جرگه امضأ کند.

اما مارا شالاکو می گوید که رئیس جمهور کرزی فقط می خواهد برای خوش ساختن افغان ها چنین موقفی را اختیار کند – گمانه زنی که جعفر نیز آن را ممکن می داند.

رئیس جمهور کرزی در روز افتتاح لویه جرگۀ مشورتی پشتیبانی خود را از عقد این قرارداد اعلام کرد اما بر اشتراک کنندگان نشست پافشاری نمود تا در گفت و شنود ها و مشوره های شان منافع ملی افغانستان را در نظر گیرند.
XS
SM
MD
LG