لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی چی میراثی از خود بجا خواهد گذاشت


نقاشی حامد کرزی
نقاشی حامد کرزی

انتقال دیموکراتیک و صلح آمیز قدرت، یکی از دستاورد های کرزی است.

افغان ها به تاریخ ۱۶ حمل به پای صندوق های رای می روند و رئیس جمهور آینده کشور خود را انتخاب می کنند. این رویداد به ذات خود یکی از دستآورد های حامد کرزی، رئیس جمهور برحال افغانستان شمرده می شود.

انتقادات زیادی درمورد آقای کرزی در این اواخر بگوش میرسد. رفتار تغیر پذیر وعدم توانایی، یا عدم تمایل در مقابله با فساد اداری در ارگان های دولتی قبلا ثبت شده است.

اما در یک کشوری که دهه ها جنگ را پشت سر گذاشته است، این واقعیت که رئيس جمهور کرزی در اولین انتقال سیاسی به صورت دیموکراتیک آن پس از زمان سقوط طالبان، از سمت خود کنار می رود، مسله کوچکی نیست.

انتخابات ۱۶ حمل در افغانستان یک روزتاریخی در آن کشورخواهد بود، برگزاری این روز براساس قانون اساسی کشور می باشد که حامد کرزی پیش نویس آنرا ساخته بود. نظر به این قانون، رئیس جمهور نمی تواند خود را برای دور سوم برای پست ریاست جمهوری نامزد کند.

هدایت امین ارسلا، که در کابینه آقای کرزی، سمت وزیر ارشد را داشت، ازدست آورد های حامد کرزی منحیث رئیس جمهور افغانستان قدردانی می کند.

ارسلا می گوید در تاریخ افغانستان این اولین باری خواهد بود که یک رئیس جمهور به طور دیموکراتیک آن به خواست مردم عوض می شود. حامد کرزی شخصی است که خود این وضعیت را برای مردم به بار آورده است و فکر می کنم این امر افتخاری بزرگ برای شخص رئیس جمهور می باشد.

اما آقای ارسلا علاوه می کند اگر آقای کرزی به تقلب درانتقال قدرت به یک شخص خاص اجازه دهد، نام خود را در تاریخ خدشه دار خواهد ساخت.

زمام داری کرزی

حامد کرزی، بیشتر از ۱۲ سال قبل توسط ایالات متحده امریکا و متحدین آن، زمام امور را در این کشور جنگ دیده در دست گرفت، آنها امیدوار بودند که آقای کرزی منحیث یک رهبر بتواند اختلافات قومی را از بین ببرد، دشمنان سابق را در بر گیرد و تمام افغان ها را متحد سازد.

حال که او برای ترک ریاست جمهوری آمادگی میگیرد، افغانستان دستآورد های بزرگی داشته است اما شورشگری های طالبان و هراس برگشت دوباره جنگ داخلی هنوز هم در آن کشور باقی است.

زنان در بسیاری ساحات افغانستان از فرصت های خوبی برخوردار شدند. مکاتب به روی همه باز شد و موسسات دولتی آغاز به کارکرد و مردم بعد از پنج سال حکومت طالبان، توانستند تا نظرات و افکار خود را آزادنه و در ملای عام ابراز دارند.

اما درعین حال فساد گسترده، حکومت داری ضعیف و فقر و تنگدستی، طالبان را تقویت داد. طالبان مناطق وسیع جنوبی و شرقی افغانستان را تحت کنترول و نفوذ خود دارند.

طالبان نه تنها علاقه کمی به پروسه صلح افغانستان نشان داده اند بلکه حملات خود را با هدف اخلال در انتخابات افزایش داده اند.

منتقدان به این باور اند که رئیس جمهور کرزی درکارگیری جنگ سالاران سابق که متهم به نقض گسترده بشری استند، اشتباه بزرگ کرد اما مدافعان کرزی می گویند که اوباید این کار می کرد زیرا ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا این جنگ سالاران را برای مبارزه با طالبان برگزیده بود و از آنها حمایت می کرد.

رهبری رئیس جمهور کرزی در انتخابات سال ۲۰۰۴ تأیید شد، اما انتخاب مجدد او در سال ۲۰۰۹ با اتهامات گسترده تقلب در صنددق های رای، همراه بود.

گریم سمیت، تحلیلگر ارشد درگروه بین المللی بحران، مستقر در بروکسل، که یک سازمان غیر انتفاعی در حل درگیری ها در سراسر جهان می باشد، می گوید حامد کرزی یک میراث مثبت را از خود بجا میگذارد به این مفهوم که او پدر یک کشور دیموکراتیک و یا تقریباً یک کشور دیموکراتیک شناخته خواهد شد، او همچنان اولین رئیس جمهور خواهد بود که قدرت را به طور صلح آمیز به شخص دیگر می سپارد و این امر اولین انتقال سیاسی صلح آمیز در افغانستان از سال ۱۹۰۱ به این سو خواهد بود.


یک پدرافغان که به خاطر علاقمندی به کرزی، نام پسر خود را حامد کرزی نهاده است می گوید رئیس جمهور برای ما بسیار کارها را انجام داده است اما اطرافیان رئیس جمهور باعث ایجاد مشکلات شده اند از این رو بعضی مردم از او راضی نیستند. او گفت حامد کرزی قربانی های زیادی برای افغانستان داده است.

در عین حال، حامد کرزی کوچک از مشکلات زندگی شکایت دارد و می گوید، می خواهد به مکتب برود و نقش قدم های رئیس جمهور کرزی را تعقیب کند اما اگر وضعیت فعلی اش به همین گونه ادامه یابد و در عین مکتب برود، نمیتواند که رئیس جمهور آینده شده و یا کاری از او ساخته شود.

گرچه انتخابات هفته آینده افغانستان تاریخی خوانده می شود اما در عین زمان کاندیدان ریاست جمهوری این دور از مداخله حکومت نگران اند. در ضمن حملات مخالفان حکومت می تواند رای دهندگان را از رفتن به پای صندوق های رای باز دارد.

گزارش: AP
برگردان: رویا زمانی
XS
SM
MD
LG