لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ انتقام جویانۀ گروه الشباب بر کینیا


تهاجم افراد مسلح بر خوابگاه یک پوهنتون در کینیا
تهاجم افراد مسلح بر خوابگاه یک پوهنتون در کینیا

تازه ترین: در ارتباط به رویداد حمله بر پوهنتون گریسا در کینیا، پنج تن بازداشت شده است. مقامات محلی جزییات بیشتری ارایه نکرده اند.

در ارتباط به رویداد حمله بر پوهنتون گریسا در کینیا، پنج تن بازداشت شده است.

مقامات کینیایی، شام جمعه اجساد بسیاری محصلین کشته شده در حمله بر پوهنتون گریسا را برای شناسایی به نایروبی انتقال دادند.

حکومت کینیا برای بازداشت و یا ردیابی محمد محمود کونو - یک عضو الشباب که فکر می شود در عقب آن حمله قرار دارد مبلغ ۲۲۰ هزار دالر جایزه اعلام کرده است.

محمود کونو از قبل در فهرست افراد تحت پیگرد حکومت کینیا قرار داشت. او به ریاست عملیات خارجی الشباب علیه کینیا مظنون است.

حملۀ روز پنجشنبه بر پوهنتون گریسا که هر چهار حمله کننده نیز در آن کشته شد، بدترین رویداد مرگبار پس از بم گذاری ۱۹۹۸ در سفارت ایالات متحده در کینیا پنداشته می شود.

شاهدان می گویند که افراد مسلح پس از گلوله باری بر محصلین، مسیحیان را هدف قرار داده و برخی از محصلین مسلمان را رها کردند.

یک عضو پارلمان کینیا به صدای امریکا گفته است که ۱۴۳ تن از کشته شدگان محصلین بوده است.

از جانب دیگر ، کینیایی ها پس از حملۀ مرگبار روز پنجشنبۀ شورشیان الشباب بر پوهنتون گریسا که ۱۴۸ کشته برجاگذاشت، روز جمعه مراسم عزاداری برپا کردند.

علاوه بر تلفات، ده ها تن دیگر در این گلوله باری زخمی شده اند. چند ساعت پس از وقوع حملۀ روز پنجشنبه، گروه تندرو الشباب مسئوولیت آن را بر دوش گرفت.

الشباب با نشر یک اعلامیه گفته است که این حمله انتقامی بود در برابر سربازان کینیا که در سومالیا می جنگند.

یک شاهد عینی میگوید همه محصلان درخواب بودند که صدای گلوله باری را در ساحه شنیدند و برای نجات جان خود سراسیمه به هر سو دویدند.

برخی از محصلان میگویند وقتی که حمله آغاز شد، آنان صرف یک لحظه کوتاه برای فرار داشتند و مهلت آنرا نداشتند تا بدانند که موضوع چیست و چه اتفاقی افتاده است.

گروگان گیری محصلان

بنا به گزارش ها، حمله کنندگان تعدادی از محصلان پوهنتون گاریسا را گروگان گرفته اند.

سخنگوی وزارت داخله کینیا گفت که نیروهای امنیتی مهاجمان را به یک گوشه رانده است. خبرنگارصدای امریکا در گاریسا خبرمیدهد که مأموریت نجات روی دست گرفته شده است.

وزارت داخلۀ کینیا میگوید یک مظنون در حالی که تلاش میکرد از صحنه فرار کند، بازداشت شده است. با وجود آن که شاهدان عینی در این حمله از چهار الی پنج مهاجم خبرمیدهند، اما روشن نیست که تعداد حمله کنندگان چند تن بوده است.

ادارۀ حوادث کینیا در توییتر نوشته است که سه لیلیه از جمع چهار لیلیه این پوهنتون کینیا در شهر گاریسا اکنون تخلیه ومسدود گردیده و تحت نظارت نیروهای امنیتی کینیا قرار دارد. نیروی دفاعی کینیا منطقه را محاصره کرده و مانع دسترسی خبرنگاران به این منطقه شده است.

هفته گذشته پوهنتون نایروبی به محصلین خود هشدار داده بود که بر اساس گزارش های استخباراتی، الشباب درمیان یک سلسله اهداف و حملات، حمله بر یک پوهنتون بزرگ در کینیا را نیز برنامه ریزی کرده است.

XS
SM
MD
LG