لینک های دسترسی

Breaking News

مکث محتاطانۀ کری بر وضعیت حقوق بشر در بحرین


جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده و همتای بحرینی اش پیش از صحبت در کنفرانس مشترک خبری
جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده و همتای بحرینی اش پیش از صحبت در کنفرانس مشترک خبری

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز پنجشنبه در حالیکه به روابط نزدیک نظامی با بحرین تاکید کرد، اشارۀ محتاطانه بر وضعیت حقوق بشر در آن کشور نیز کرد.

واشنگتن در امر مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی و مهار کردن نفوذ ایران در منطقه، خواهان گسترش روابط با بحرین است.

آقای کری کشور شاهی بحرین را "شریک مهم امنیتی" ایالات متحده خواند و ضمن تمجید از کارکرد حاکمان سنی آن کشور در زمینۀ تامین حقوق بشر، بر ضرورت مشارکت بیشتر سیاسی در انتخابات ۲۰۱۸ آن کشور تاکید کرد.

آنچه وزیر خارجۀ ایالات متحده به آن اشاره نکرد، سرکوب شیعیان یا تبعیض حکومت به رهبری اقلیت سنی بر ضد اکثریت شیعه در بحرین است که به گفتۀ گروه های مدافع حقوق بشر به یک امر روزمره مبدل شده است.

انتقاد آقای کری بیشتر متوجه مخالفان سیاسی حکومت بحرین بود که انتخابات قبلی آن کشور را تحریم کرده بودند. او گفت چنین کار به عوض کمک به وضعیت آن را "متشنج تر" می سازد.

پیش از این سفر، یک نهاد مدافع حقوق بشر مستقر در بحرین آقای کری را ترغیب کرده بود که حکومت بحرین را به خاطر زندانی کردن فعالان و دگراندیشان توبیخ کند.

این نهاد همچنان از آقای کری خواسته بود که با رهبران مخالف حکومت آن کشور دیدار مستقیم داشته باشد. اما به نظر نمی رسد که چنین چیزی در برنامه شامل باشد.

جاه طلبی ایران

خالد بن احمد الخلیفه وزیر خارجۀ بحرین در کنفرانس مشترک خبری با آقای کری گفت که کشورش در زمینۀ تامین حقوق بشر "آنچه را که باید انجام دهد، انجام داده است."

بخشی از صحبت های وزیران خارجۀ دو کشور در مورد امنیت منطقه به ویژه نقش ایران در این زمینه بود.

ناو های غربی در شش ماه گذشته کم از کم چهار کشتی ایرانی حامل اسلحه به شمول راکتهای ضد تانک، راکت، ماشیندار و نارنجک انداز را در آبهای خلیج فارس و شبه جزیرۀ عرب متوقف کرده است. گمان می رود که این اسلحه به شورشیان شیعه در یمن منتقل می شد.

آقای کری به خاطر حمایت تهران از تندروان حزب الله، حمایت از شورشیان حوثی در یمن و آزمایشات اخیر راکتی سپاه پاسداران، حکومت ایران را به باد انتقاد گرفت. اما تاکید کرد که ایران در خصوص تامین آتش بس در سوریه، نقش مثبت بازی کرد.

وزیران خارجۀ ایالات متحده و بحرین از ایران خواستند که با همسایگان خود روابط خوب و دوستانه را برقرار کند.

XS
SM
MD
LG