لینک های دسترسی

Breaking News

کری به عبدالله و غنی: وقت سیاست پایان یافته، همکاری کنید


نامزدان ریاست جمهوری افغانستان در حضور جان کری روی تفاهمنامه های سیاسی و تخنیکی توافق نمودند
نامزدان ریاست جمهوری افغانستان در حضور جان کری روی تفاهمنامه های سیاسی و تخنیکی توافق نمودند

وزیر خارجه امریکا نوشته است که تفاهم سیاسی که میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفته مغایر با قانون اساسی این کشور نیست.

جان کری، وزیر خارجه امریکا در یک سرمقاله آزاد در باره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نوشته که این روند دموکراتیک با چالش های برخورده است و از هردو نامزد رقیب، داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، خواسته که با تدبیر به مسایل بپردازند.

آقای کری نوشته "زمان برای سیاست به پایان رسیده است. اکنون زمان همکاری فرا رسیده است. زمان باید تلف نگردد، و من هر دو تیم را ترغیب می نمایم تا در همکاری با یکدیگر حتی در حالی که تفتیش آرا ادامه دارد بالای موضوعات مهمی کار نمایند که کشور شان با آن ها مواجه است."

وزیر خارجه امریکا که اوایل همین ماه در کابل حدود ۴۸ ساعت را صرف چانه زنی های میانجیگرایانه میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمود و توافق هر دو طرف را برای تفتیش تمام برگه های رای دهی و ایجاد یک حکومت وحدت ملی حاصل نمود، از پیامدهای شیرین دموکراسی به افغانها نوید داده است.

به نوشته آقای کری دموکراسی فراز و نشیب دارد و افغانها باید برای یک آینده بهتر، با هم کار کنند.

"امروز، افغانستان و دو کاندید ریاست جمهوری با یکی از این ناهمواری ها مواجه شده اند- یک موقع تصمیم گیری. توانایی آنها برای غلبه بر موانع و همکاری آنها با یکدیگر برای احترام به آرای میلیون ها تن از شهروندان شان آینده افغانستان و روابط این کشور را با جامعه جهانی تعیین می کند."

سند تفاهم سیاسی

اضافه بر موافقتنامه تخنیکی برای بازشماری و تفتیش تمام آرای ریخته شده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، دو نامزد همچنان در حضور داشت وزیر خارجه امریکا روی یک سند تفاهم سیاسی توافق نموده اند.

اگر چه محتوای اصلی تفاهمنامه سیاسی هنوز رسماً آشکار نگردیده است، منابع نزدیک به دو دو ستاد انتخاباتی و آگاهان سیاسی اظهارات نسبتاً متفاوتی در باره جزئیات آن نموده اند.

تغییر نظام سیاسی از ریاستی موجود به پارلمانی و تشکیل سمت صدارت در ساختار دولت افغانستان از عمده ترین مواد تفاهنمامه سیاسی نامزدان عنوان گردیده است.

جان کری اما نوشته است که سند تفاهم سیاسی که او شاهد انعقاد آن بود، مغایر با احکام قانون اساسی افغانستان نیست.

به نوشته آقای کری " این سند قانون اساسی را زیر پا نمی گذارد- این سند نهاد های افغانستان را و رئیس جمهور را منحیث رئیس دولت احترام می گذارد. این سند سیستم پارلمای را بوجود نمی آورد- این سند یک بست جدید را بعنوان رئیس اجرایی ایجاد می نماید که به رئیس جمهور تا زمانی که رئیس جمهور لویه جرگه را بخاطر تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک تغییر همیشگی به نفع کشور است یا نه، گزارش میدهد."

وزیر خارجه امریکا همچنان بر حمایت کشوراش و جامعه جهانی در تکمیل مؤفقانه روند انتخابات افغانستان تاکید نموده است. او از شاهد بودن شخص خودش از تحولات دموکراتیک و دولت سازی در افغانستان یاد نموده نوشته است "بیش از یک دهه رئیس جمهور کرزی افغانستان را در فراز و نشیب رهبری نموده است. من با وی از نزدیک کار نموده ام، و من میدانم که یکی از میراث های ماندگار وی این خواهد بود که چطور افغانستان نخستین انتقال دیموکراتیک و صلح آمیز خود را انجام میدهد."

جان کری در حالی دیدگاه اش در باره انتخابات جنجال برانگیز افغانستان را توضیح نموده است که ستادهای دو نامزد رقیب هنوز طرزالعمل ابطال آرای تقلبی را کاملاً نهایی نکرده است و گفته می شود روند تفتیش تا روز شنبه هفته آینده، به تعویق افتیده است. قرار بود کارهای تفتیش، با قوت بیشتر، روز پنجشنبه، چهار عید سعید فطر، از سرگرفته شود.

XS
SM
MD
LG