لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید کری بر ختم منازعات انتخاباتی در افغانستان


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از رسیدن به کابل
جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از رسیدن به کابل

حکومت ایالات متحده روز پنجشنبه گام دیگری در راستای حل منازعات میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برداشت.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده در یک سفر از پیش اعلام ناشده به کابل رفت و به گفتۀ مقامات که او را در این سفر همرایی می کنند، او شخصاً از هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان– عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی – خواست تا پیش از نشست کشور های عضو ناتو در چهارم سپتمبر در ویلز، "ضرورت دسترسی به یک راه حل را درک کنند."

گفته شده که جان کری، شام پنجشنبه با دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سفارت ایالات متحده دیدار کرد.

تا هنوز طرفین، در بارۀ جزییات این ملاقات چیزی نگفته اند. قرار است آقای کری، روز جمعه نیز با آقایان عبدالله و احمدزی ملاقات کند.

رهبران ناتو در نشست آن پیمان انتظار دارند در بارۀ نقش کشور های شان در افغانستان پس از ختم سال ۲۰۱۴ به یک تصمیمی برسند.

آقای کری پس از ورود به کابل در تویتر خود نگاشته است

مقامات که یکجا با وزیر خارجۀ ایالات متحده به کابل رفته اند، می گویند که نشست ماه سپتمبر ناتو، فرصتی برای برندۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواهد بود تا با حضور در برابر رهبران پیمان اتلانتیک شمال، کابینۀ جدید خود را معرفی کند.

در این سفر، قرار است آقای کری، روز جمعه با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان نیز ملاقات کند و پس از آن افغانستان را به قصد اشتراک در کنفرانس امنیت آسیا در میانمار، ترک کند.

هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با وساطت وزیر خارجۀ ایالات متحده، به توافق رسیدند تا بازندۀ انتخابات در پست اجراییه یی گماشته شده و طوری پیش بینی شده که پس از دو سال، با فراخوان لویه جرگه توسط حکومت افغانستان، رئیس اجراییه یی حکومت آیندۀ آن کشور به حیث صدراعظم آن کشور معرفی شود.

تاکید بر ختم تفتیش آرا

ادارۀ آقای اوباما تلاش دارد بر دو نامزد انتخابات افغانستان فشار وارد کند تا به منازعات خود روی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه جون خاتمه داده، نتایج تفتیش آرای تمام صندوق های رای را پذیرفته و پیش از ماه سپتمبر، یک حکومت وحدت ملی را تشکیل دهند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان امروز در دیدار با نمایندۀ خاص ملل متحد در کابل، اصرار ورزید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری باید در جریان ماه جاری میلادی نهایی گردد.

بر اساس خبرنامه دفتر ریاست جمهوری، آقای کرزی در دیدار با ین کوبیش گفته است که روند تفتیش آرأ باید سرعت بخشیده شود، زیرا طولانی شدن روند انتخابات، تأثیرات منفی بر وضعیت اقتصادی و امنیتی کشور داشته است.

ین کوبیش، نمایندۀ خاص ملل متحد برای افغانستان در ملاقات با حامد کرزی، گفت که عدم پذیرش نتایج "به صورت غیر مستقیم بر امنیت، ثبات و اقتصاد افغانستان تاثیر گذاشته است."

آقای کوبیش از هر دو نامزد انتخابات و مفتشین آرا خواست تا براساس مهلت برنامه ریزی شده روند تفتیش را تکمیل نموده و برندۀ انتخابات را اعلام کنند.

ستاد ها انتخاباتی اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در صحبت با صدای امریکا از سفر آقای کری به کابل استقبال کرده و آن را در راستای تسریع روند تفتیش آرا، موثر خواندند.

سفر آقای کری در حالی به کابل صورت می گیرد که روند تفتیش آرا، با توافق دو نامزد پس از سفر ماه گذشتۀ وزیر خارجۀ امریکا، چندین بار توقف یافته و دو باره از سر گرفته شده است.

یک مقام امریکایی که وزیر خارجۀ این کشور را در سفر به کابل همرایی می کند شام پنجشنبه به خبرنگاران گفت"امیدواریم آقای کری بتواند تعهد هر دو نامزد مبنی بر ایجاد یک جدول زمانی به خاطر تکمیل روند تفتیش و توافق روی جزییات حکومت وحدت ملی را به دست آرد."

در عین حال کمیسیون مستقل انتخابات از سرعت بخشیدن روند تفتیش آرا صحبت کرده و گفته که قرار است در آینده روزانه حدود یک هزار صندوق بررسی شود.

نگرانی از عدم ثبات سیاسی

این در حالی است که روز سه شنبه هارولد گرین، جنرال امریکایی توسط فردی که لباس اردوی ملی افغانستان را پوشیده بود، در کابل کشته بود. رویدادیکه به باور کارشناسان نشاندهندۀ موجودیت تنش - با نزدیک شدن زمان خروج نیرو های بین المللی از افغانستان می باشد.

چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که قتل جنرال امریکایی در افغانستان هیچ تاثیری "بر تصامیم و نتایج حضور پایدار امریکا پس از ۲۰۱۴ در افغانستان نخواهد داشت."

نگرانی از عدم ثبات سیاسی موجود در افغانستان، که کری تلاش دارد به رفع آن بپردازد، فکتور پیچیدۀ دیگری در روند انتقال سیاسی و نظامی افغانستان می باشد.

آقای کری پس از آخرین سفر خود به کابل، همواره بر تسریع روند تفتیش و عملی سازی چارچوب توافق ایجاد شده میان دو کاندید تاکید ورزیده است.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به هر دو نامزد یاددهانی کرده است که افغان ها و شرکای جامعۀ بین المللی به وضاحت و اطمینان از جانب این روند نیاز دارند که آنان و حمایت کنندگان شان قادر باشد یکجا با هم کار کرده و اصلاحات را بدون درنظرداشت اینکه کدام نامزد پیروز می گردد، عملی سازند.

هر دو نامزد تعهد کرده اند که توافقنامۀ امنیتی دوجانبه را با ایالات متحده امضا می کنند. این توافقنامۀ که می باید در زمان زمامداری حامد کرزی به امضا می رسید، به نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان مصؤونیت قضایی می دهد.

اما واشنگتن در گذشته و حال، خواهان امضای هر چه زودتر این توافقنامه بوده است.

این مطلب بااستفاده از آژانس اسوشیتدپرس، رویترز و صدای امریکا تهیه شده است

XS
SM
MD
LG