لینک های دسترسی

Breaking News

کری: توافقنامۀ حکومت وحدت ملی دو ساله نیست


وزیرخارجۀ ایالات متحده برای نخستین بار پس از تشکیل حکومت وحدت ملی به کابل رفت.
وزیرخارجۀ ایالات متحده برای نخستین بار پس از تشکیل حکومت وحدت ملی به کابل رفت.

وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید که حکومت وحدت ملی افغانستان تا پنج سال ادامه خواهد داشت.

با نزدیک شدن ماه سپتمبر ۲۰۱۶، تنش های سیاسی در افغانستان داغ شده و مخالفین سیاسی حکومت فعلی و نزدیک به حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکید دارند تا این موضوع با تدویر لویه جرگه حل گردد.

اما جان کری با صراحت تاکید کرد که اعتبار این توافقنامه که به تشکل حکومت وحدت ملی انجامید "پس از دو سال یا شش ماه، پایان نیافته و یک توافق برای حکومت وحدت ملیِ است که مدت زمان آن پنج سال می باشد."

براساس توافق حکومت وحدت ملی، قرار بود در فاصلۀ دو سال از امضای توافقنامۀ ایجاد حکومت، لویه جرگۀ تدویر یابد که در آن عبدالله عبدالله رسماً به حیث صدراعظم افغانستان تعیین شود.

آقای کری، در نخستین سفر خود پس از ایجاد حکومت وحدت ملی که به میانجگری شخص وی شکل گرفت، پیشنهاد مذاکرات صلح با طالبان را تکرار کرد و از سیاستمداران افغان خواست یکجا باهم کار کنند.

غنی: شمار سربازان و مدت زمان حضور آنان در افغانستان به مسایل داخلی ایالات متحده ارتباط دارد.
غنی: شمار سربازان و مدت زمان حضور آنان در افغانستان به مسایل داخلی ایالات متحده ارتباط دارد.

وزیرخارجۀ ایالات متحده گفت "دموکراسی به نهاد های با اعتبار نیاز دارد. حتی بیشتر از آن به تمایل مردم نیاز دارد. شاخه های مختلف سیاسی و قومی و جغرافیایی باید قادر گردند تا یکجا با هم برای منافع مشترک شان کار کنند."

رئیس جمهور افغانستان، روز شنبه پس از آنکه وزیرداخله و لوی سارنوال جدید پیشنهادی حکومت از ولسی جرگه رای اعتماد گرفت، تعهد کرد روی اصلاحات در افغانستان بیشتر فشار آورد.

محمد اشرف غنی، در کنفرانس خبری مشترک با جان کری در کابل، از اقدامات ولسی جرگۀ افغانستان استقبال کرده گفت "پیشرفت در آن راستا این اطمینان را به می دهد که ما شاهد اصلاحات بینادی و همه جانبه ای خواهیم بود."

آقای کری نیز حمایت کشورش را از حکومت وحدت ملی اعلام کرده از اجندای اصلاحات "به رهبری افغان ها و اجرا شده توسط افغان ها" استقبال کرد.

جان کری گفت"با حمایت ما، حکومت وحدت ملی مسوولیت امنیتی تمام مردم این کشور را به عهده گرفته و می خواهم به نیرو های امنیتی افغان تبریک گفته و از آنان به خاطر عملکرد قابل توجه شان در حراست از مردم افغانستان سپاسگزاری کنم."

خروج نیرو های امریکایی از افغانستان

درحالیکه وضعیت امنیتی در اکثر ولسوالی ها و حتی برخی از شهر های افغانستان به وخامت نهاده است، قرار است رقم نیرو های امریکایی در افغانستان در ختم ۲۰۱۶ به ۵۵۰۰ سرباز تقلیل یابد.

آقای کری در این رابطه هیچ جزییاتی ارایه نکرد تنها گفت که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در رابطه تصمیم می گیرد.

اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت "رقم سربازان، زمان اقامت آنان در افغانستان به مسایل داخلی ایالات متحده ارتباط دارد.

آقای غنی گفت"ما یک شریک قابل اعتماد، ستراتیژیک و بنیادی در ایالات متحده داریم. اعتماد داریم که مذاکرات ما همواره سازنده و متمرکز به منافع متقابل خواهد بود."

ملاقات آقای غنی در حضور داشت عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ افغانستان با هیأت به رهبری جان کری در ارگ
ملاقات آقای غنی در حضور داشت عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ افغانستان با هیأت به رهبری جان کری در ارگ

درحالیکه افغانستان تا هنوز هم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و متکی به کمک های بین المللی است، وزیرخارجۀ ایالات متحده تصریح کرد که برای افغانستان بسیار مهم است تا کمک های بین المللی را مصئون سازد.

آقای کری گفت در چند هفته یا ماه آینده، برای افغانستان است تا نشان دهند که چگونه کمک های بین المللی را مصرف می کند و چگونه حمایت و احترام تمام جهان را به دست می آورد.

قرار است در ماه جولای، نشست وزرای امور امنیتی ناتو، روی چگونگی تمویل نیرو های امنیتی افغانستان در سال های آینده تصمیم گرفته و کشور های تمویل کننده در ماه اکتوبر در بروکسل دور هم جمع شوند تا کمک های غیرنظامی را به افغانستان متعهد گردند.

جان کری، پس از ملاقات با رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجراییه و وزیر خارجۀ افغانستان حوالی نیمه شب به وقت کابل، افغانستان را ترک گفت.

XS
SM
MD
LG