لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ پشاور پالیسی پاکستان را 'تغییر' نمی‌دهد


جان کری همراه با راحل شریف در اسلام آباد
جان کری همراه با راحل شریف در اسلام آباد

تغییر پالیسی پاکستان برای تفکیک نکردن بین طالبان "خوب" و "بد" و هدف قراردادن تمام گروه‌های تندرو در آن کشور جنبۀ عملی نخواهد داشت، و به هدف جلب حمایت مردم و جهان در پرتو حمله بر یک مکتب پاکستانی می باشد.

این موضوع را شماری از کارشناسان امریکایی پس از اظهارات وزیر خارجۀ ایالات متحده در پاکستان و تعهد اسلام آباد برای مبارزۀ جدی علیه افراطیت در آن کشور بیان می‌کنند.

جان کری در جریان یک نشست خبری امروز سه شنبه در اسلام آباد گفت که حملۀ پشاور پاکستانی‌ها را از هر قشر و طبقه همنوا ساخته که می‌گویند دیگر گروه‌های دهشت افگن را اجازه نمی‌دهند در قلمرو کشور شان فعالیت کنند.

اما بینگ ویست، معاون سابق وزارت دفاع ایالات متحده به رادیو آشنا گفت که حملۀ تندروان بر یک مکتب و واکنش های شدید مردم آن کشور – به شمول مقام‌های حکومت ملکی – استراتیژی قوای نظامی پاکستان را دگرگون نخواهد کرد.

به گفتۀ آقای ویست "مشکل اساسی در پاکستان سردرگمی بین رهبریت در مورد آیندۀ آن کشور است و یک حملۀ دهشت افگنی این مشکل را حل کرده نمی تواند."

رقابت بین هند و پاکستان

این مقام پیشین وزارت دفاع امریکا می‌گویند که رقابت نظامی با هند و هراس از توسعۀ آن کشور، مقام‌های پاکستانی را از انجام کارهای "منطقی" مانند آوردن اصلاحات اقتصادی و یا جلوگیری از رشد گروه‌های افراطی باز داشته است.

حکومت پاکستان در واکنش به حمله بر مکتب زیر ادارۀ قوای نظامی در پشاور اقداماتی را روی دست گرفت. قانون اساسی آن کشور تعدیل گردید تا محکمۀ ویژۀ ضد دهشت افگنی ایجاد گردد، و حکومت نواز شریف حکم اعدام محکومین دهشت افگنی را از سر گرفت.

از سال ۲۰۰۱ به این طرف بیش از ۳۵ هزار غیر نظامی در آن کشور در نتیجۀ حملات دهشت افگنی کشته شده، و بیش از ۸۰۰ تن به فعالیت های دهشت افگنی محکوم گردیده، منتظر اعدام اند.

اما مایکل کوگلمن، پژوهشگر مرکز ولسن در واشنگتن می‌گوید که در گذشته نیز حملات بزرگی در پاکستان صورت گرفته که توجه مردم عادی را به خود جلب کرده و برای مدت کوتاهی لحن سیاستمداران پاکستانی را تغییر داده، ولی پالیسی آن کشور را در پی گروه‌های تندرو به گونۀ چشمگیری تغییر نداده است.

آقای گوگلمن به رادیو آشنا گفت "فقط یک یا دو روز پس از حملۀ پشاور، قوای نظامی یک فرماندۀ ارشد گروه دهشت افگن لشکر طیبه به ضمانت نقدی رها کرد... این اقدام باور نکردنی است و خود مبین وضعیتی می‌باشد که تغییری در پالیسی پاکستان به وجود نیامده است و می‌توانم نتیجه‌گیری کنم که وضعیت همانند گذشته جریان دارد."

زرادخانۀ اتمی، نگرانی واشنگتن

این دو کارشناس می‌گویند که دلیل فشار نیاوردن بیشتر واشنگتن بر اسلام آباد – به ویژه قوای نظامی آن کشور – هراس امریکا از آن است که مبدا زرادخانۀ اتمی پاکستان به دست تندراون افتد و همین دلیل است که قوای نظامی پاکستان سالانه میلیون‌ها دالر کمک را از ایالات متحده به دست می‌آورد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده پس از دیدار با نواز شریف، صدراعظم و جنرال راحیل شریف، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان ابراز امیدواری کرد که باوجود اختلاف نظرها دو کشور بتوانند دهشت افگنی را شکست دهد و حکمروایی ملکی‌ها را در آن کشور تقویت بخشد.

در تازه ترین انکشاف، ایالات متحده ملا فضل الله، رهبر تحریک طالبان پاکستان را درج فهرست دهشت افگنان بین المللی کرد – اقدامی که اسلام آباد از دیر زمانی خواستار آن بود.

اما بینگ ویست، سابق معاون وزیر دفاع امریکا و مایکل کوگلمن، پژوهشگر امور جنوب آسیا می‌گویند که تجربۀ گذشته و رویکرد کنونی حکومت پاکستان نشان می‌دهد که پالیسی آن کشور برای برهم زدن شبکه‌های دهشت افگن و کار نگرفتن از آنان به حیث ابزار سیاست خارجی در کشمیر و افغانستان در آیندۀ نزدیک دور از امکان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG